PANNENKOEKENHUIZEKE

Machinaal en toch dagvers produceren. Het Brugse Geal, specialist in Brugse Pannenkoeken, produceert dagelijks tienduizenden pannenkoeken. Maar alleen op bestelling.

Tweeënzeventigduizend pannenkoeken. Die bakt de bvba Geal elke dag opnieuw. Goed voor een bijna volautomatische productie van twintig ton per week. “We bakken alleen op bestelling,” nuanceert zaakvoerder Annie Alderweireldt meteen. “Dagelijks vertrekken vrachtwagens met dagvers gebakken pannenkoeken in vacuüm pakjes van negen, goed voor een halve kilo.” In eigen land gaan die pannenkoeken hoofdzakelijk naar de grootdistributie, met Delhaize als belangrijkste klant. Een tiende wordt, via groothandelaars, aan kruideniers verdeeld. De export, waarmee amper een jaar geleden werd gestart, is inmiddels goed voor een kwart van de omzet. Duitsland staat vooraan, gevolgd door Frankrijk, Ierland en Nederland.

Voor Annie Alderweireldt is de succesvolle groei van de bvba Geal geen verrassing. In 1984 wordt de kokkin werkloos, en besluit een eigen zaak op te richten. ” Brugse Pannenkoeken” zal mevrouw voortaan bakken. Na acht maanden sleutelen aan het juiste recept, worden de eerste exemplaren verkocht bij de Brugse middenstand. Dat recept is vandaag nog steeds geheim. Net als de werking van de volautomatische productielijn, die in 1995 in gebruik werd genomen. “Ik ben gestart in de garage. De eerste jaren bakte ik dag en nacht, goed voor enkele kilo’s per etmaal.” In 1995 verhuisde Geal naar de industriezone Herdersbrugge. Vandaag bedienen tien werknemers de volautomatische productielijnen. Want sinds december 1997 werd een tweede lijn in gebruik genomen, die meteen zorgde voor een verdubbeling van de capaciteit. “De machines zijn speciaal op maat van onze productie gemaakt.”

De bvba Geal boekte in 1997 een omzet van 52 miljoen frank. Het 100%-familiebedrijf is in handen van Annie Alderweireldt en haar echtgenoot Bart Geldhof. Geal verwijst overigens naar de beginletters van beide familienamen. Concurrenten in eigen land zijn de typische streekpannenkoeken, zoals Diksmuidse, of Beauvoordse. Maar de Brugse Pannenkoeken van Geal zorgen eveneens voor de broodnodige diversificatie. In december 1996 kwamen er kleine formaten op de markt, met als naam Brugse Dessertpannenkoeken. En in het najaar worden er diverse smaken opgedist. In vacuüm pakjes van vier opgerolde pannenkoeken onder meer chocolade, appelen of caramel als smaak. “We moeten voortdurend inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt,” beseft Annie Alderweireldt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content