Aanvankelijk had AMG geen band met Mercedes. Het was een zogenoemde tuner, die wel was gespecialiseerd in Mercedes: een specialist die auto's sneller, exclusiever en duurder maakt dan ze standaard uit de fabriek komen. Op de maat van de klant, hoever diens wensen ook reiken. Kwam er een sjeik langs die een CLS wilde in het roze en met gouden klinken? AMG bracht het voor elkaar. De reputatie van de Duitse tuner bleef groeien, en in 1999 kocht Mercedes zich in, waarna het in 2004 de hel...

Aanvankelijk had AMG geen band met Mercedes. Het was een zogenoemde tuner, die wel was gespecialiseerd in Mercedes: een specialist die auto's sneller, exclusiever en duurder maakt dan ze standaard uit de fabriek komen. Op de maat van de klant, hoever diens wensen ook reiken. Kwam er een sjeik langs die een CLS wilde in het roze en met gouden klinken? AMG bracht het voor elkaar. De reputatie van de Duitse tuner bleef groeien, en in 1999 kocht Mercedes zich in, waarna het in 2004 de hele tent overnam. Mercedes profileert AMG als een zelfstandig merk. De afdeling heeft twee kernactiviteiten: de sportiefste versies van de klassieke Mercedes-modellen maken, zoals de C-Klasse AMG 63, en zelf auto's bouwen, zoals de AMG GT die in 2014 op de markt kwam. Nu is er de vierdeurse AMG GT4. Terwijl Mercedes vooral rivaliseert met Audi en BMW, profileert AMG zich als een concurrent voor Porsche. Vier jaar geleden zagen veel waarnemers in de tweedeurse AMG GT een concurrent voor de iconische Porsche 911. De nieuwe AMG GT4 mikt duidelijk op het publiek van de Porsche Panamera. En de wagen kan behoorlijk wat troeven voorleggen. Zo accelereert de krachtigste versie, de AMG GT4s, op papier een zuchtje sneller van 0 naar 100 kilometer per uur: ze doet dat in 3,2 seconden, tegenover 3,6 voor de Panamera Turbo. Het verschil lijkt verwaarloosbaar, maar in het wereldje van de supersnelle en exclusieve sportwagen is snelheid heel belangrijk, zelfs als het om een paar tienden van een seconde gaat. De AMG GT4 heeft een briljante motor, een meesturende achteras, een gestuurde demping en veel ander technisch vernuft. En hij belooft zijn gelukkige eigenaar een serieuze portie beleving. Je hoeft niet eens veel van auto's te houden om het nekhaar omhoog te voelen gaan, als je het heerlijke gegrom van de V8 turbo hoort. En hoewel de AMG GT4 met zijn vier deuren als gezinswagen dienst kan doen, blijft hij vooral een ongetemd raspaard. Het stuurgedrag, de sportief afgestelde ophanging, de agressieve binnenbekleding en zelfs de stoelen vegen alle twijfel weg: dit is een bijzonder extreem sportief stel wielen, en geen knus salonnetje zoals Mercedes met de S-Klasse in de showroom heeft.