Het probleem van de last mile

Alles loopt gesmeerd, op de laatste meters na: de bestemmeling is niet thuis of hij woont afgelegen. De openingsuren van de afhaalpunten zijn beperkt. Het verkeer loopt vast of de brievenbus is te klein. De laatste kilometer van de bezorging is een hindernissenparcours, waar de kwaliteit van de dienstverlening onder lijdt. Vaak moet de koerier een tweede poging doen om het pakje af te leveren. De kosten van de last mile staan daardoor vaak niet in verhouding tot die van de rest van de leve...

Alles loopt gesmeerd, op de laatste meters na: de bestemmeling is niet thuis of hij woont afgelegen. De openingsuren van de afhaalpunten zijn beperkt. Het verkeer loopt vast of de brievenbus is te klein. De laatste kilometer van de bezorging is een hindernissenparcours, waar de kwaliteit van de dienstverlening onder lijdt. Vaak moet de koerier een tweede poging doen om het pakje af te leveren. De kosten van de last mile staan daardoor vaak niet in verhouding tot die van de rest van de leveringsketen. Veel landen lossen het probleem van de last mile delivery op met opbergkastjes, die dag en nacht toegankelijk zijn op centrale plaatsen. Grote e-commercebedrijven zoals Amazon hebben zelfs een eigen netwerk van kastjes. De klant kiest waar hij zijn pakje wil afhalen en krijgt een toegangscode om een kastje te openen. Hij betaalt daar niet extra voor. In België wordt het systeem weinig gebruikt. Bpost installeerde een honderdtal pakjesautomaten (bpack 24/7) en wil de dienst voort uitbreiden. Maar vergeleken met landen als Duitsland, is het aanbod in ons land beperkt. In België is Facility Lockers de belangrijkste uitdager op de markt. De Brusselse starter, die aan een kapitaalronde bezig is, gebruikt daarvoor een geavanceerde technologie. "Wij werken met stand-alonekastjes, die geen terminal of elektriciteit nodig hebben. Je bedient ze via een eenvoudige sms of via je smartphone. Dat biedt nieuwe perspectieven: de afhaalpunten kunnen zich in de onmiddellijke omgeving van de klant bevinden", zegt Raphaël Piret Gérard, de CEO van Facility Lockers. Tour & Taxis en Blue Tower in Brussel zijn twee van de vijftien afhaalpunten van Facility Lockers. Het jonge bedrijf mikt op een kritische massa van een honderdtal punten. Terwijl de grote spelers in de sector vooral stations en andere drukbezochte plaatsen voor ogen hebben, denkt Facility Lockers ook aan flatgebouwen, sportzalen en kantoren. "Het zou best kunnen dat de kastjes in een flatgebouw gaandeweg de brievenbussen vervangen en uitgroeien tot multifunctionele opbergkastjes. De vraag in dat segment zal alleen maar toenemen, en wij hebben een antwoord klaar", verzekert Piret Gérard. Voordat ze Facility Lockers lanceerden, testte Facility Lockers zijn technologie uit op andere diensten, zoals de stomerijdienst Lock & Clean, die eigendom is van Facility Lockers. De klant steekt zijn wasgoed in een kastje en haalt het op dezelfde plaats weer op wanneer het hem uitkomt. OLIVIER STANDAERT