Meer pakjes

Volgens BeCommerce, de sectorvereniging van e-commerce en verkoop op afstand, bedroeg de omzet via webwinkels in België 2,2 miljard euro in 2014. Dat is een stijging met bijna 16 procent tegenover 2013 (1,9 miljard euro). In de eerste zes maanden van 2014 steeg het aantal pakjes dat bpost te verwerken kreeg met 5,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het derde kwartaal van 2014 alleen al kende een vooruitgang met 10 procent. Bpost levert gemiddeld 105.000 tot 110.000 pakjes per dag. E-commerce maakt een groeiend deel uit van die pakjestrafiek.
...

Volgens BeCommerce, de sectorvereniging van e-commerce en verkoop op afstand, bedroeg de omzet via webwinkels in België 2,2 miljard euro in 2014. Dat is een stijging met bijna 16 procent tegenover 2013 (1,9 miljard euro). In de eerste zes maanden van 2014 steeg het aantal pakjes dat bpost te verwerken kreeg met 5,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het derde kwartaal van 2014 alleen al kende een vooruitgang met 10 procent. Bpost levert gemiddeld 105.000 tot 110.000 pakjes per dag. E-commerce maakt een groeiend deel uit van die pakjestrafiek. Cd's of boeken kan de postbode meenemen. Voor wat niet door de brievenbusgleuf kan, is er een aparte bedeling. Bpost heeft 5700 kleine bestelwagens van het type Renault Kangoo en Fiat Doblo. Daarnaast heeft het een 800-tal grotere bestelwagens, zoals Fiat Ducato, Fiat Scudo en Renault Masters. "Het volume aan pakjes wordt elk jaar groter. We gebruiken almaar meer grote wagens", zegt bpost-woordvoerder Piet Van Speybroeck. De automerken zien het groeiende belang van e-commerce. Helen Van Nuffelen, corporate communication manager & press relations bij Commercial Vehicles Mercedes, ziet een groei in de stadsbestelwagen, de Viano, en bij de grotere bestelwagens Vito en Sprinter. Ook Marc Morioux, managing director bij de pakjesleverancier DPD, ziet hoe e-commerce de groei van het aantal pakjes met 12 procent per jaar doet stijgen. Morioux bemerkt een verschuiving van de bedrijvenmarkt naar de consumenten. "Waar we vroeger bij één winkel vier of vijf pakjes leverden, maken we nu vijf stops met een pakje bij een consument. In de stad kan dat oplopen tot tachtig à negentig stops per dag." Er komen op jaarbasis dertig tot veertig bestelwagens bij. DPD heeft geen eigen vloot, maar werkt met onderaannemers, die in driekwart van de gevallen met Mercedes Sprinters rijden. Onlinewinkels geven consumenten vaak de kans een tijdvenster te kiezen waarbinnen hun bestelling kan worden geleverd. Marketingprof Gino van Ossel (Vlerick) schetst in zijn recente boek Omnichannel in retail een scenario waarin het aantal pakjes per wijk zo sterk zal toenemen, dat bestelwagens meerdere keren per dag die wijk zullen aandoen. DPD is vorig jaar in de consumentenmarkt gestart met afhaalpunten van pakjes. Marc Morioux van DPD: "Zo proberen we het aantal stops te verminderen. We moedigen de mensen aan de pakketten daar op te halen door lagere transportkosten aan te rekenen." Cijfers van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer geven aan dat het totale aantal lichte bedrijfsvoertuigen in 2013 op 641.224 lag, tegenover 628.506 in 2013. In 2007 was dat nog 537.640. Opvallend is dat het aantal wagens groeit, maar dat het aantal afgelegde kilometers per licht bedrijfsvoertuig daalt: van 17.064 in 2012 naar 16.804 in 2013. Alle lichte bedrijfsvoertuigen samen legden 10,75 miljard kilometer af in 2013.AD VAN POPPEL