Emmanuel Menu heeft niet veel tijd nodig om zijn eerste jaar bij JetAirways te evalueren. "Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk, kan ik dat alleen maar doen met volledige voldoening." Menu kreeg de verantwoordelijkheid over de Brusselse hub van de Indiase luchtvaartmaatschappij, ondertussen maakte hij ook al promotie als vicepresident Continentaal Europa. "Met een gemiddelde bezettingsraad van 80 % in de maand juli, meer dan gepland in het businessplan, overtroffen we onze eigen prognoses. Bovendien openden we na de opening van de luchtbrug Mumbai-Brussel - New York binnen de kortste...

Emmanuel Menu heeft niet veel tijd nodig om zijn eerste jaar bij JetAirways te evalueren. "Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk, kan ik dat alleen maar doen met volledige voldoening." Menu kreeg de verantwoordelijkheid over de Brusselse hub van de Indiase luchtvaartmaatschappij, ondertussen maakte hij ook al promotie als vicepresident Continentaal Europa. "Met een gemiddelde bezettingsraad van 80 % in de maand juli, meer dan gepland in het businessplan, overtroffen we onze eigen prognoses. Bovendien openden we na de opening van de luchtbrug Mumbai-Brussel - New York binnen de kortste keren nieuwe lijnen naar Delhi-Brussel-Toronto in september 2007 en met Chennaiy-Brussel-New York in oktober 2007. In oktober 2008 hopen we met een nieuwe en vierde lijn uit te pakken tussen een Indiase stad, Brussel en zo verder naar een Noord-Amerikaanse bestemming. Tot daar het goede nieuws. Het minder goede nieuws is allicht dat de rendabiliteit per passagier beter kon. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de gestegen brandstofprijzen. Met hedgingcontracten met enkele oliemaatschappijen proberen we dat euvel te verhelpen." JetAirways zorgde voor een blitzoffensief in zijn openingsjaar. Bijna 584.000 passagiers stapten op of over op een wit-geel-blauw Indiaas vliegtuig in Brussel. "De hubfunctie van Brussel heeft helemaal gewerkt. De passagiers wisselden van seizoen tot seizoen. In de wintermaanden bleken de vliegtuigzitjes richting Noord-Amerika vooral bezet door zakenmensen, terwijl in de zomermaanden eerder een toeristisch publiek de weg vond. Richting India was dat net andersom. Elke luchtvaartmaatschappij heeft graag een mix van klanten." Menu maakte halfweg zijn eerste jaar ook interne promotie. Hij verliet zijn vaste stek in Brussel om vicepresident Continentaal Europa te worden. Nu overziet hij de Europese markt vanuit Parijs. Zijn focus is afgelijnd. Zoveel mogelijk passagiers uit andere Europese landen naar Brussel en naar JetAirways lokken. Een nieuwe equipe salesmensen in Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland en Zweden moeten die ambitie helpen waarmaken. "De buitenlandse passagiers zijn een must om onze rendabiliteit per vliegtuigstoel op te krikken. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Daarom willen we ook in andere landen op dit elan doorgaan. Dat is alleen mogelijk omdat onze basis zo solide is. Het code-share-contract tussen JetAirways en Brussels Airlines geeft ons ook voldoening. Net als de relatie met Brussels Airport." Menu profileerde zich in zijn eerste 365 dagen als een luchtvaartpionier die een nieuwe ploeg van een vijftigtal mensen moest zien aan te werven. "Wie de kans krijgt om minstens twee keer per maand in contact te komen met onze charismatische voorzitter, Naresh Goyal, krijgt telkens weer een gratis managementopleiding. Hij is een entrepreneur voor wie maar één gezegde telt: the sky is the limit." IS: vicepresident Continentaal Europa bij JetAirways VRIJE TIJD: familie, reizen K.C.