Na een carrière van vijftien jaar in de consultancy maakte Roel Smets in 2008 de sprong naar het ondernemerschap. Hij nam het Limburgse transportbedrijf Alders over. Smets kende het familiebedrijf al. Hij had jarenlang opgetreden als adviseur van de familie en in 2002 was hij toegetreden tot de raad van bestuur. "Het bedrijf telde toen tachtig wagens en honderd mensen. Schaalvergroting en internationalisering waren noodzakelijk om te kunnen overleven in een moeilijke sector", vertelt Roel Smets. "De familie Alders wenste die uitdaging niet aan te gaan, maar dat was precies wat ik z...

Na een carrière van vijftien jaar in de consultancy maakte Roel Smets in 2008 de sprong naar het ondernemerschap. Hij nam het Limburgse transportbedrijf Alders over. Smets kende het familiebedrijf al. Hij had jarenlang opgetreden als adviseur van de familie en in 2002 was hij toegetreden tot de raad van bestuur. "Het bedrijf telde toen tachtig wagens en honderd mensen. Schaalvergroting en internationalisering waren noodzakelijk om te kunnen overleven in een moeilijke sector", vertelt Roel Smets. "De familie Alders wenste die uitdaging niet aan te gaan, maar dat was precies wat ik zocht." Smets bleef niet bij de pakken zitten. In het voorjaar van 2010 opende hij in Hongarije al een eerste buitenlandse vestiging voor het staaltransport over een lange afstand. Een jaar later nam hij Damstransport uit Dessel over. Dat was het begin van de divisie die nu opereert onder de naam Alders Bulk Logistics. "Voordien was Alders al actief in het bulktransport van industriële restproducten, maar we waren te klein in dat segment. De acquisitie van Damstransport was interessant wegens de schaalvergroting en de diversificatie", aldus Roel Smets. Alders Bulk Logistics groeide uit tot een toonaangevende speler in het bulktransport van industriële mineralen zoals zand, kalk, soda en dolomiet. Het bedrijf zag zijn omzet in zeven jaar verdubbelen van een kleine 7 miljoen euro tot meer dan 14 miljoen euro vorig jaar. Tot het klantenbestand behoren grote namen als Sibelco, AGC Glass Europe, Lhoist, Carmeuse en Solvay. Alders Bulk Logistics heeft 85 wagens en 95 medewerkers. De klanten van Alders Bulk Logistics bevinden zich in de Benelux, Frankrijk en het Ruhrgebied. "Onze actieradius strekt zich uit tot zowat 400 kilometer rond onze operationele hub. In tegenstelling tot de andere afdelingen van de groep Alders Transport ondervinden we niet echt concurrentie van Oost-Europese transporteurs", zegt Roel Smets. "De invoering van de kilometerheffing heeft wel een belangrijke impact op onze business. Je mag rekenen op 5 tot 5,5 procent van onze omzet. Gelukkig zijn we op tijd gaan praten met onze klanten en konden we die extra kosten doorrekenen aan hen." De groep Alders Transport bestaat uit vier transportondernemingen: Alders Internationaal Transport, ACE Logistics, Alders-Kruger Transport en Alders Bulk Logistics. Begin dit jaar nam de groep haar sectorgenoot Transport M. Depaire uit Asse over. "Dankzij die acquisitie kunnen we ons netwerk gevoelig versterken. Depaire heeft veel ervaring op de Franse transportmarkt, terwijl onze focus vooral op Duitsland ligt", legt Roel Smets uit. Om die overname te financieren, voerde de groep Alders Transport een kapitaalverhoging door. Op die manier werd de Limburgse investeringsmaatschappij LRM een minderheidsaandeelhouder van de holding boven de transportgroep.