Overheid neemt een loopje met aanbesteding

Luc Huysmans senior writer bij Trends

De Vlaamse overheid gaat de veerdiensten op de Schelde zelf uitbaten. En vergeet handig enkele voorwaarden waaraan de privé-bedrijven moesten voldoen.

De Vlaamse overheid neemt de bediening van de veerdiensten tussen Kruibeke en Hoboken en tussen Bazel en Hemiksem zelf in handen. Ondanks een aanbesteding bij vier privé-bedrijven. Daarmee bevestigde Vlaams minister-president Patrick Dewael ( VLD) vorige week het scenario dat Trends al in februari voorspelde.

Het is niet de eerste keer dat de overheid de veren zelf uitbaat. In 1989 nam ze die over van Flandria, de rederij die tot 1 mei de veren exploiteerde. Twee jaar later werd het beheer opnieuw uitbesteed. Reden: de kostprijs, naar verluidt 80 tot 100 miljoen frank per jaar.

Volgens Dewael kan de regering tien jaar later de klus klaren voor 30 miljoen frank, de helft minder dan de goedkoopste van de vier offertes van privé-bedrijven. “Ik moet toch eens uitvissen welke kostprijsberekening het kabinet precies heeft gebruikt,” zegt een van de bevoegde ambtenaren besmuikt.

Het helpt natuurlijk als je onderweg de regels van het spel verandert. Want in de 30 miljoen zitten volgens de administratie ook de personeelskosten, maar volgens woordvoerder Bart Tommelein van het kabinet van Dewael juist niet. Er zal personeel van het Loodswezen worden ingezet, “dus dat hoeven we niet in onze kostprijs te berekenen.” Dat scheelt een pak: minimaal achttien mensen tegen 1,5 miljoen frank levert sowieso een loonkost van 27 miljoen op. En zelfs dat is relatief: onder druk van vakbondsacties wordt er ook voor de bijna twintig overtollige Flandria-werknemers een job binnen de overheid gezocht. De kassa rinkelt vrolijk verder.

Oud spel, nieuwe regels, deel twee: de schepen. De vier privé-bedrijven ( Baeck, Flandria, Herbosch-Kiere en Longueville Zeebrugge) moesten volgens de aanbesteding schepen inzetten die voertuigen van hulpdiensten kunnen overvaren en een overdekte overzet bieden aan honderd mensen. Maar noch de Simon Stevin noch de Marnix, de twee zestig jaar oude schepen die de overheid inzet, kunnen prioritaire voertuigen overzetten of genoeg mensen een overdekt zitje bieden. Rik Schollaert, adviseur van Longueville Zeebrugge: “Die schepen zijn niet eens dubbelwandig. Ze zijn amper goed voor beestenvervoer.”

Luc Huysmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content