Hoewel het oeuvre van Albert Baertsoen (1866-1922) wat in de vergetelheid is geraakt, speelde hij in het fin de siècle een opmerkelijke rol in de (inter)nationale kunstwereld. Als telg uit een Gentse fabrieksfamilie stond hij bekend om zijn blik op de verv...

Hoewel het oeuvre van Albert Baertsoen (1866-1922) wat in de vergetelheid is geraakt, speelde hij in het fin de siècle een opmerkelijke rol in de (inter)nationale kunstwereld. Als telg uit een Gentse fabrieksfamilie stond hij bekend om zijn blik op de vervallen, vervuilde en verlaten stad. Hij kreeg er niet alleen de waardering van tijdgenoten als Emile Claus, James Ensor en Théo Van Rysselberghe voor, maar schopte het ook tot in Londen en de Biënnale van Venetië. Tegen het begin van de twintigste eeuw was hij een van de internationaal meest tentoongestelde Belgische kunstenaars. De tentoonstelling over peintre de Gand omvat zowel schilderijen, tekeningen als gravures. In het kielzog van onder meer het Mauritshuis in 1774 en het Louvre in 1793 werd het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) in 1798 opgericht. Vier jaar later opende het de deuren voor het grote publiek. Als oudste publieke museum van België bouwde het MSK een bijzondere collectie uit met werken van de middeleeuwen tot de eerste helft van de twintigste eeuw. Bovendien kan het MSK rekenen op een sterke Vriendenvereniging, die in 2022 haar 125ste verjaardag viert. Na het feestweekend van 2 tot 4 september volgt één groot cultureel feestjaar.