In de Brusselse Marollen, in de Huidevettershallen, vonden Juliette Berguet en Liliane Malemo een plekje voor de lancering van Orybany. "Het is een modeboetiek, een atelier, een ontmoetingsplaats, een plek om te delen, maar vooral een creatieve ruimte", definieert het duo het project.
...

In de Brusselse Marollen, in de Huidevettershallen, vonden Juliette Berguet en Liliane Malemo een plekje voor de lancering van Orybany. "Het is een modeboetiek, een atelier, een ontmoetingsplaats, een plek om te delen, maar vooral een creatieve ruimte", definieert het duo het project. Orybany wil een etnische en ethische biomode promoten. Orybany doet dat met een wekelijkse markt waar creatieve handwerkers creaties via upcycling aanprijzen. "Upcycling is recyclage met toegevoegde waarde", verduidelijkt Berguet. "We recupereren producten die niet meer gebruikt worden en vormen ze om tot producten met een hogere kwaliteit of een hoger nut. Van een oude jeans maken we bijvoorbeeld een knuffel." Sinds het in 2013 werd opgericht, heeft Orybany zich omringd met een collectief van ontwerpers, dat in de loop van de maanden uitgegroeid is tot een ware gemeenschap. Ze is doordrongen van verscheidenheid, en dat niet alleen door het ambachtelijke aanbod. Ook sociaal en cultureel, want Orybany is een perfecte weerspiegeling van de bevolking in de Marollen. De beide oprichtsters zijn zich uiteraard bewust van de overconsumptie in de modesector. "Mode is een van de meest nefaste industrieën voor het milieu", jammert Berguet. "Het is exploiteren, fabriceren en wegwerpen. Ons businessmodel wil de lokale creatie en een alternatieve, ethische en duurzame mode promoten. Het geeft voorrang aan handgemaakte, unieke stukken of zeer beperkte reeksen. Daarbij vertrekken we altijd van recuperatiemateriaal. Ons idee van mode is volledig anders dan die van de grote ketens. Onze slogan is 'niets gaat verloren, alles kan verwerkt worden'. Daarbij gaan we liever voor kwaliteit dan kwantiteit. We creëren bovendien een menselijke band tussen onze klanten en de ontwerpers. Wie gerecupereerde voorwerpen van Orybany koopt, geeft als bewuste consument het signaal dat hij afval wil verminderen. En die bewuste consument is ook solidair met het plaatselijke ambacht." Orybany heeft ook duidelijk een sociaal doel, want het wil de bewoners van de Marollenwijk weer aan een baan helpen. Orybany werkt samen met andere ondernemingen uit de sociale economie rond recyclage van herbruikbaar afval en sensibilisering voor de kringloopeconomie. "Kringloopeconomie is belangrijk voor iedereen", motiveert Juliette Berguet. "We willen partnerships met publieke en privébedrijven die ook herwaardering van het afval nastreven." Almaar meer consumenten worden zich bewust van de noodzaak van korte circuits en de lokale economie. Orybany gaat een stap verder. Na de testfase van het project in de Huidevettershallen, volgt nu de omvorming tot een coöperatie. GUY VAN DEN NOORTGATE