Oud en nieuw

Nog tot 5 januari lopen zowel de prestigieuze Horta-tentoonstelling in het Brusselse PSK als een speelsere expositie in het Doornikse Musée des Beaux-Arts. Een derde ode kan je zowel wandelend als lezend beleven : Victor Horta in Brussel.

Een blik in Victor Horta in Brussel leert dat de baron geen eenduidig architecturaal oeuvre naliet met steeds weer hetzelfde sierlijk gebogen smeedwerk en het accentueren van licht en ruimte. In de toegankelijke introductie gidst Françoise Aubry de lezer kriskras door de hoofdstad. Ze zigzagt omdat ze de gebouwen niet per wijk, maar volgens bepaalde stijl- en functiekenmerken groepeerde. Dat is niet alleen overzichtelijker, het zet meteen ook de verrassende veelzijdigheid van het art nouveau-boegbeeld in de verf.

Aubry brengt, bijvoorbeeld, het huis Autrique en het huis Tassel samen om de invloed van de neogotiek en de Japanse kunst aan te tonen. Sporadisch doet haar indeling wel een wenkbrauw fronsen. Zo plaatst ze de hotels Solvay, Van Eetvelde en Aubecq onder dezelfde paraplu Het succes. Ongewild loopt er een tragische rode draad door het boek. Het warenhuis Innovation werd verwoest door een afschuwelijke brandramp. Het Volkshuis, baken van de art nouveau en symbool van de dromen van een ooit jonge politieke partij, werd in 1965 afgebroken. Protest uit de hele wereld kon deze beeldenstorm niet verhinderen. Het boek is te beperkt van opzet om tot een klassieker uit te groeien, maar als goed leesbare kennismaking voldoet het perfect. Uitg. Lannoo, 143 blz., 1495 fr. .Kunstdocent Harold Van de Perre is een durver die zich geregeld een stap te ver waagt. Dat blijkt andermaal in zijn analyse van Het Lam Gods van Van Eyck. In het kolossale veelluik dat in de Gentse Sint-Baafskathedraal hangt, vindt hij zowaar een romantisch detail in Chagall-blauw. Hij maakt zelfs een vergelijking met de muziek van Bach. Het vreemde is dat je niet zo gauw afhaakt. Van de Perre is immers ook een notoir didacticus die je confronteert met een verfrissende andere kijk. Die aanpak bezorgde hem overigens al internationale renommee. Laten we de conclusie dan ook maar gedurfd oneerbiedig houden : hij laat je enthousiast smullen van kunst. Uitg. Lannoo, 160 blz., 1650 fr. .In dezelfde reeks verscheen Bosch. Roger-Henri Marijnissen heeft er zich evenwel te vlug vanaf gemaakt, zodat de uitgave te veel beeld en te weinig boek werd. Gemiste kans. Uitg. Lannoo, 144 blz., 1650 fr. .

LUC DE DECKER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content