In Nederland is Vlaanderen op drie niveaus vertegenwoordigd: behalve de twee Vlaamse attachés werken er ook twee ambtenaren van Export Vlaanderen in de Belgische Ambassade in Den Haag. Sinds vorige week heeft deze Vlaamse kolonie er het gezelschap bijgekregen van Toerisme Vlaanderen & Brussel. Acht werknemers onder leiding van Karel Ooms promoten vanuit het vernieuwde verkeersbureau (de Nederlandse toeristis...

In Nederland is Vlaanderen op drie niveaus vertegenwoordigd: behalve de twee Vlaamse attachés werken er ook twee ambtenaren van Export Vlaanderen in de Belgische Ambassade in Den Haag. Sinds vorige week heeft deze Vlaamse kolonie er het gezelschap bijgekregen van Toerisme Vlaanderen & Brussel. Acht werknemers onder leiding van Karel Ooms promoten vanuit het vernieuwde verkeersbureau (de Nederlandse toeristische dienst) Vlaanderen én Brussel als exportproduct. Een onderzoek uit 1998 gaf aan dat de Nederlanders jaarlijks 8 miljoen overnachtingen boeken in België, waarvan 55% in Vlaanderen en 45% in Wallonië. Voor onze noorderburen is ons land de absolute nummer één voor korte vakanties. Klassiekers als Antwerpen, Brugge, Gent en Brussel scoren het best. Voor langere verblijven komen we op de vijfde plaats, na Frankrijk, Spanje, Duitsland en Oostenrijk. "In grote lijnen zullen we ons op drie producten concentreren. We willen de Vlaamse kust beter in de (Nederlandse) kijker zetten, de kunst- en cultuursteden een extra duwtje geven en de fietsgrage Nederlanders naar hier halen voor fietsvakanties in groen Vlaanderen," vertelt Karel Ooms, directeur Toerisme Vlaanderen & Brussel. Het campagnebudget van de toeristische dienst voor 2000 is vijfmaal groter dan dit jaar. "Terwijl we het in 1999 met 12 miljoen frank moesten stellen, gooien we er volgend jaar 60 miljoen frank tegenaan, los van het werkingsbudget van het kantoor. We zullen vooral gebruikmaken van direct marketing en direct mail, omdat de respons daarop het grootst is," aldus Ooms.Wat de kust betreft, zal Toerisme Vlaanderen & Brussel in Nederland vooral het après-strand-gebeuren promoten. "We staan daar veel sterker dan de Nederlanders, met onze dynamische kustlijn vol gezellige winkels, terrasjes, restaurants enzovoort. We zullen de Nederlanders leren genieten van Bourgondische gezelligheid. Op cultuurvlak blijven de gekende steden het goed doen, maar we willen ook kleinere steden - zoals Leuven, Mechelen en Hasselt - aanprijzen," kijkt Ooms vooruit. Ten slotte wil Toerisme Vlaanderen & Brussel het fietstoerisme aanzwengelen. Ooms legt uit: "Toegegeven, ons land heeft niet meteen zo'n goede reputatie als het om fietsen gaat, maar eens de vooroordelen weggewerkt, en een mooie route uitgestippeld, zijn er werkelijk prachtige fietsvakanties in Limburg, de Kempen of de Westhoek weggelegd. Ook voor ons, Belgen, trouwens."