Het natte Belgische weer is niet meteen de ideale voedingsbodem om een diepe liefde voor de motor op te wekken: we staan liever droog in de file dan nat op het werk te arriveren. Toch biedt een lichte 125 cc-motor onmiskenbare voordelen. Met zijn beperkt vermogen is zo'n tweewieler voor iedereen toegankelijk. Hij is klein, wendbaar, gebruiksvriendelijk en vraagt zo goed als geen rij-ervaring. Vooral bij korte trips in de stad breekt zo'n minimotor alle records. Bij de scooters zorgt een Variomatic-systeem ervoor dat men niet hoeft te schakelen. Opstappen en wegwezen dus.
...

Het natte Belgische weer is niet meteen de ideale voedingsbodem om een diepe liefde voor de motor op te wekken: we staan liever droog in de file dan nat op het werk te arriveren. Toch biedt een lichte 125 cc-motor onmiskenbare voordelen. Met zijn beperkt vermogen is zo'n tweewieler voor iedereen toegankelijk. Hij is klein, wendbaar, gebruiksvriendelijk en vraagt zo goed als geen rij-ervaring. Vooral bij korte trips in de stad breekt zo'n minimotor alle records. Bij de scooters zorgt een Variomatic-systeem ervoor dat men niet hoeft te schakelen. Opstappen en wegwezen dus. Toegegeven, in een auto bent u beter beschermd. Maar wist u dat een voetganger veel meer kans loopt dan een motorrijder om als dodelijk slachtoffer te eindigen?Als het regent, is het óf druipnat op het werk aankomen óf vermomd als een astronaut op de motor stappen: geen van beide lijkt een aantrekkelijke keuze. Bovendien zorgt een natte weg voor een verhoging van het risico. Voor wie niet van regen houdt, bieden de scootermodellen echter de ideale oplossing. Vermits de benen niet naast maar "in" de motor zitten, blijft de bestuurder zo goed als droog. Een stevige jas volstaat om weer en wind te trotseren.Wat de wegligging betreft: de huidige motoren en scooters beschikken over banden die zelfs op nat wegdek een flink houvast bieden. Bovendien is de tijd van de minuscule scooterbandjes echt wel voorbij. Scooters van nu staan op dikke sloffen en zijn uiterst stabiel.En de prijs? Een 125 cc-motor is al te koop vanaf 105.000 frank; de duurdere modellen schommelen rond de 150.000 frank. Voor die prijs krijgt u een volwaardig vervoermiddel dat zo goed als geen onderhoud vergt, en waarmee u zelfs de autoweg op kunt.Het nieuwe rijbewijsis al verschillende jaren in voege in zowat alle landen van Europa. Diverse fabrikanten hebben zich met veel enthousiasme op deze nieuwe markt gestort, met het gevolg dat alle 125 cc-scooters voorzien zijn van de allerlaatste technische snufjes. Het is dan ook soms verbazend te zien hoeveel vermogen men weet te halen uit zo'n beperkte cilinderinhoud.De 125 cc-scooter wordt niet door iedereen beschouwd als een echte motor. Toch blijken deze mega-scooters niet alleen het makkelijkst te berijden, in de praktijk zijn ze nog het snelst ook. Een mooi voorbeeld hiervan is de Aprilia Leonardo 125 (145.000 fr.). Een scooter als deze maakt meteen duidelijk dat het verschil tussen tweetakt en viertakt wel heel klein is geworden. Een tweetaktmotor wordt geacht agressiever en sneller te zijn dan een viertakt (denk maar aan de GP 125 cc races, waar snelheden van 200 km/u en meer worden gehaald). Bij de gewone productiefietsen moeten de tweetaktmotoren het momenteel echter afleggen tegen de soepelheid en het gebruiksgemak van een viertakt. Zelfs inzake acceleratie en topsnelheid worden ze overklast door de laatste viertaktmodellen, zoals Yamaha Majesty 125 (145.000 fr.), Honda Pantheon 125 (149.000 fr.), Suzuki Epicuro 125 (139.900 fr.) en Peugeot Elyséo 125 (145.000 fr.). Ook wat bagageruimte betreft, staat de scooter in standaarduitvoering ver bovenaan. Bij alle modellen zit onder het zadel een ruim bagagecompartiment, waarin zonder problemen een integraalhelm past. De Peugeot Elyséo biedt zelfs de mogelijkheid om vooraan een attaché-case op te bergen. Optionele topkoffers zijn zowel heel praktisch als esthetisch verzorgd.De scooterwordt ongetwijfeld het vervoermiddel van de toekomst. In het magische jaar 2000 komt de BMW C1 op de markt, een 250 cc-scooter met een echt dak, waarvoor het dragen van een helm niet verplicht is (wel de gordel). Voor een waarschijnlijke prijs van slechts 210.000 frank koopt u dus een heuse wagen op twee wielen. Het zal allicht niet zo lang meer duren voor een autofabrikant op het idee komt één wiel minder te monteren om plaats te winnen. Auto en motor groeien naar elkaar toe.ERIK TANGHE