Via LBS kan de positie van een gsm-signaal tot op 600 meter nauwkeurig getraceerd worden. De technologie is voorlopig alleen beschikbaar voor Proximus-abonnees en werd ook door de telecomoperator ontwikkeld. Softo, een bedrijf uit Deurne, levert de software om de gegevens in kaart te brengen.
...

Via LBS kan de positie van een gsm-signaal tot op 600 meter nauwkeurig getraceerd worden. De technologie is voorlopig alleen beschikbaar voor Proximus-abonnees en werd ook door de telecomoperator ontwikkeld. Softo, een bedrijf uit Deurne, levert de software om de gegevens in kaart te brengen. "Transportbedrijven zijn onze belangrijkste doelgroep, maar de mogelijkheden zijn onbeperkt," vertelt Thierry Ongena, oprichter van Softo. "Met de nakende werken op de Antwerpse ring en de bijbehorende verkeerschaos zou LBS voor tal van bedrijven een handig instrument kunnen zijn. De dispatching van een transportbedrijf ziet op elk moment waar een chauffeur zich bevindt en kan de klant tijdig inlichten over het tijdstip van een levering. Als je gewoon belt naar de chauffeur, heb je niet altijd de zekerheid. Discussies achteraf zijn uitgesloten." De techniek is ook geschikt voor andere sectoren. "Stel dat een klant dringend zijn vertegenwoordiger wil zien. Wanneer de vaste contactpersoon zich ver uit de buurt bevindt, kan men via de LBS-technologie meteen een andere vertegenwoordiger opsporen die wel in de nabijheid zit," aldus Ongena. "Een simpel berichtje of telefoontje volstaat dan om de klant te kunnen helpen. Hulpdiensten, organisatoren van evenementen... Iedereen kan op elk ogenblik zijn medewerkers in kaart brengen."De techniek staat nog in de kinderschoenen en is momenteel alleen operationeel voor bedrijven. Vandaag gebruiken twee transportfirma's het systeem. De commercialisering is nog maar net opgestart. De installatiekosten bedragen 1015 euro en maandelijks betaalt de klant een vast bedrag van 102 euro. Telkens wanneer iemand een positie opvraagt, betaalt hij daarvoor 20 eurocent. "Inderdaad, het is niet goedkoop maar wel efficiënt voor de gebruiker," aldus Ongena. Sommigen gewagen van een inbreuk op de privacy. "Het systeem wordt zeker niet verkocht als een soort Big Brother-gsm," benadrukt Ongena. "Het is een hulpmiddel om zo efficiënt mogelijk in te spelen op dagelijkse verkeersproblemen. Trouwens, elke individuele gsm-gebruiker moet aan ons de toestemming geven om traceerbaar te zijn. Zonder toestemming bieden we de service niet aan." Walter Kloeck Walter KloeckHet zoeksysteem kan het signaal van een gsm tot op 600 meter nauwkeurig traceren.