In de schaduw van het helikopterbedrijf van Eric Geboers bouwt Imtec navigatiesystemen waarmee verdwenen wagens of containers kunnen worden opgespoord.
...

In de schaduw van het helikopterbedrijf van Eric Geboers bouwt Imtec navigatiesystemen waarmee verdwenen wagens of containers kunnen worden opgespoord.In Mechelen knutselen Jos Debaetselier en Patrick Delathouwer van Imtec een afkorting voor Integration Maintenance Training and Engineering Consultancy al meer dan drie jaar precieze plaatsdetectietoestellen in elkaar. Vandaag gooien deze Vlaamse ingenieurs hun nieuwste vinding op de markt : de Supporter Model 100 VSS. Het toestel moet verdwenen voertuigen opsporen. Bedrijven, die het apparaat in treinwagons of containers plaatsen, kunnen vanuit een centrale dispatching hun goederen steeds on line volgen indien gewenst zelfs op grafische schermen zodat ze onmiddellijk in staat zijn op eventuele vertragingen of zelfs diefstal te reageren. Gedelegeerd bestuurder Jos Debaetselier : "Het Global Positioning System (GPS) is een navigatiesysteem waarmee de juiste positie van een persoon of voorwerp kan worden bepaald. Het maakt gebruik van signalen die 24 satellieten permanent in de ruimte uitzenden. Sinds een tiental jaren stelt het Amerikaanse ministerie van Defensie GPS ter beschikking van particulieren. Uit veiligheid werd wel een bewuste fout van 100 meter ingebouwd. Hierdoor worden de praktische toepassingsmogelijkheden sterk beperkt. Daarom ontwikkelde Digital Corrections Incorporated uit Californië een spin-off van de Amerikaanse luchtmacht een correctiesysteem of Differential Global Positioning System (DGPS). Het verbetert de nauwkeurigheid van het toestel tot op één meter." Op basis van deze techniek bouwde Imtec in '94 opgericht door Debaetselier (ex-ingenieur van Alcatel Bell), Delathouwer (piloot bij de Belgische luchtmacht), Eric Geboers ( EG Heliservice) en Marc Cuyvers ( Echo) met steun van het Vlaams Instituut voor de bevordering van het Wetenschappelijk Technologisch onderzoek in de industrie (IWT) een toestel om DGPS-correcties via satellietontvangers en het klassieke radiozendsysteem (RDS) op te vangen. Eén van de eerste klanten was Proximus. Het gebruikt het toestel om overal in het land de veldsterkte van zijn eigen signalen te meten. Distrigas gebruikt het instrument om de juiste positie van gaslekken te bepalen. Ook de Haven van Antwerpen heeft haar peilboten met dit Special Position Tuning ( Spot)-systeem uitgerust. In totaal werden al een 100-tal toestellen verkocht. Met de nieuwe, spatwaterdichte en elektromagnetischvrije versie verwacht Imtec pas een echte doorbraak. "De toepassingen zijn legio," zegt Jos Debaetselier : "Nutsbedrijven, landmeters, geldtransporten, onderzoeksinstellingen of bodemkundige diensten hebben allemaal baat bij een dergelijk meetinstrument. Je kunt het toestel zelfs in je wagen inbouwen al dan niet gekoppeld aan een blokkeringssysteem voor de brandstoftoevoer om het voertuig bij diefstal onmiddellijk te lokaliseren."PATRICK DELATHOUWER EN JOS DEBAETSELIER (IMTEC) De Imtec-technologie maakt het leven van autodieven onveilig.