Een driedaagse opleiding voor uw personeel kan heel nuttig zijn, maar het kost vaak handenvol geld. Los van het lesgeld zit u al snel met torenhoge vervoers- en overnachtingskosten. Maar als Mohammed niet naar de berg kan komen, moet de berg maar naar Mohammed komen.
...

Een driedaagse opleiding voor uw personeel kan heel nuttig zijn, maar het kost vaak handenvol geld. Los van het lesgeld zit u al snel met torenhoge vervoers- en overnachtingskosten. Maar als Mohammed niet naar de berg kan komen, moet de berg maar naar Mohammed komen.Dat is precies de basisfilosofie van Bus2Business. Een volledig ingerichte bus komt naar uw bedrijf gereden, en daar vindt de opleiding of presentatie plaats. "Het idee is ontstaan binnen het Praktijkcentrum voor Land- en Tuinbouw, dat met een drietal oude bussen avondcursussen organiseert in de landbouwsector," zegt Johan Derweduwen (52). Hij is zelf als lesgever betrokken bij die vzw, maar besefte dat het concept ook buiten die doelgroep kon aanslaan. "Veel bedrijven moeten hun medewerkers opleiden voor nieuwe softwarepakketten of kortstondige bijscholingen. Maar die doelgroep is wel een pak veeleisender; een oude aftandse bus is niet aan hen besteed." Dus kocht hij een nieuwe bus van veertien meter lang, in een heuse VIP-uitvoering. "De bekleding bestaat uit kerselaar en eik, er zijn lederen zetels, parket en vasttapijt, kortom, comfort te over. Maar belangrijker is uiteraard de technologische uitrusting met tien pc-werkstations, de laatste snufjes qua dataprojectie en videoconferencing." De hele investering slokte een goede 400.000 euro en kan dienst doen als vergaderlokaal, presentatieruimte of perscentrum. De bus biedt ruimte aan maximaal veertien personen, en kan voor een minimum van vier uur gehuurd worden. De instapprijs bedraagt 150 euro per uur, maar er zijn tal van formules die tegemoetkomen aan de eisen van de klant." Zo kan een bedrijf zijn eigen logo laten aanbrengen op de bus bij presentaties of road shows. "De bus werkt volledig autonoom en maakt zelf zijn stroom aan. Het enige wat ik nodig heb, is een breedbandverbinding," aldus de leraar-buschauffeur. Momenteel voert hij gesprekken met de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) en het Vlaams Instituut voor Zelfstandig Ondernemen (Vizo) om eventuele partnerships af te sluiten. Kortrijk, de thuisbasis van Bus2Business, wil de bus inzetten bij de lancering van de vernieuwde website Kortrijk Digitaal. Als alles volgens plan verloopt, komt er eind volgend jaar een tweede bus bij. De Lijn is bij deze gewaarschuwd. Lieven Desmet [{ssquf}]VIP-bus kan dienst doen als vergaderlokaal, presentatieruimte of perscentrum.