Begin dit jaar is Michel Vanmeerbeek (36) in de GC van Sept Fontaines (Braine l'Alleud) van start gegaan, samen met Thierry Goossens (actief in de GC van Maurice Weymeersch), met een Golf Academy. Het doel dat beide teaching-pro's voor ogen hebben is duidelijk: een dynamiek tot stand brengen die aansluit bij het moderne onderricht in een club. Michel Vanmeerbeek heeft zich steeds geïnteresseerd voor een combinatie van research en techniek. En dat recept blijkt nog te lukken ook, want een ...

Begin dit jaar is Michel Vanmeerbeek (36) in de GC van Sept Fontaines (Braine l'Alleud) van start gegaan, samen met Thierry Goossens (actief in de GC van Maurice Weymeersch), met een Golf Academy. Het doel dat beide teaching-pro's voor ogen hebben is duidelijk: een dynamiek tot stand brengen die aansluit bij het moderne onderricht in een club. Michel Vanmeerbeek heeft zich steeds geïnteresseerd voor een combinatie van research en techniek. En dat recept blijkt nog te lukken ook, want een heel aantal van de beste Belgische pro's of amateurs vinden hun weg naar de practice van 7 Fontaines. Vanmeerbeek: "Golfonderricht begint met de verschillende elementen van de swing. De grote spelers gebruiken ook niet steeds dezelfde middelen om hetzelfde resultaat te bereiken. Er bestaat niet één type swing of één manier om het golfspel te leren."Vanmeerbeek keert ieder jaar terug naar de VS om er de meest doorgewinterde coaches zoals Leadbetter, Ballard, McLean... te ontmoeten. "Na enkele ballen zie ik heel snel wat er verkeerd gaat bij een speler. Maar die fout verbeteren is wat anders. Daar is tijd voor nodig. Ik ben er geen voorstander van om alleen een pleister op de wonde te kleven. Je moet het probleem aan de basis aanpakken. Wanneer je de nieuwe grote pro's observeert, zoals Duvall of Furyk, is er duidelijk iets nieuws op til. In België hebben we een hopeloze achterstand op didactisch niveau. Het is waarschijnlijk door mijn opleiding lichamelijke opvoeding dat ik zoiets zeg, maar ik meen het wel. Het heeft geen zin om een manier van opleiden klakkeloos over te nemen. Je moet je telkens aan je nieuwe leerling aanpassen en rekening houden met nieuwe ontwikkelingen. Om zo'n type lesgever te zijn, moet je jezelf ook voortdurend herbronnen en de wil blijven opbrengen om vooruit te gaan. Ik weet dat ik de lessen die ik in het begin van mijn carrière heb gegeven, eigenlijk zou moeten terugbetalen. Want ze waren niets waard in vergelijking met wat ik nu weet." Maar denkt iedereen op die manier? "Wanneer ik Nicolas Colsaerts (één van de beste Europese juniores) of Thierry Goossens (die een uitstekende speler is gebleven) een handje toesteek, spreek ik niet over hetzelfde: ze hebben elk een eigen behoefte. Want om een goed speler te worden, moet je een lange weg afleggen. Je moet atleet zijn, een sterke persoonlijkheid hebben én een goede swing. Als die elementen er niet zijn, steven je af op de zelfvernietiging." "Het golfonderricht in België is archaïsch. Een goede junior zou, als hij de gelegenheid daartoe heeft, moeten vertrekken naar een Amerikaanse universiteit. Hier is er werkelijk een revolutie nodig, net zoals in het voetbal. Om te beginnen zou de federatie er goed aan doen enkele goede Belgische coaches te vormen. Maar ze kiezen steevast voor buitenlanders. Eerst een Schot, dan een Nederlander en nu een Zweed... die hier slechts 122 dagen per jaar aanwezig is."John Baete