Wereldwijd zijn er slechts een twintigtal producenten van oplaadpalen voor elektrische wagens en daar is het pas opgerichte Belgische eNovates er één van. "Wat ons onderscheidt, is het feit dat we conform alle nieuwe normen produceren", stelt Jean-Philippe Faniel. "Zo zijn er regels in verband met de stekker en de communicatie tussen de auto, de oplaadpaal en het elektriciteitsnet. We weten precies wat voor auto het is, welk type batterij, welk type klant, enzovoort. Dat is ook noodzakelijk voor een intelligent beheer van het net. In het smart grid is iedereen niet alleen afnemer, maar mogelijks ook producent van elektriciteit. Elektrische auto's zijn daarbij perfect om pieken in de vraag naar elektriciteit op te vangen. Hun batterij is immers een permanente st...

Wereldwijd zijn er slechts een twintigtal producenten van oplaadpalen voor elektrische wagens en daar is het pas opgerichte Belgische eNovates er één van. "Wat ons onderscheidt, is het feit dat we conform alle nieuwe normen produceren", stelt Jean-Philippe Faniel. "Zo zijn er regels in verband met de stekker en de communicatie tussen de auto, de oplaadpaal en het elektriciteitsnet. We weten precies wat voor auto het is, welk type batterij, welk type klant, enzovoort. Dat is ook noodzakelijk voor een intelligent beheer van het net. In het smart grid is iedereen niet alleen afnemer, maar mogelijks ook producent van elektriciteit. Elektrische auto's zijn daarbij perfect om pieken in de vraag naar elektriciteit op te vangen. Hun batterij is immers een permanente stroomreserve. Over tien jaar zal er dan ook een handel komen in het aan- en verkopen van elektriciteit. Je zult je thuislaadpunt zo kunnen instellen dat je wagen automatisch oplaadt wanneer er weinig vraag is en de prijs laag is. Vervolgens kun je die elektriciteit weer verkopen voor een hogere prijs zodra de vraag stijgt." Volgens Faniel staan we dan ook aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Tegen 2020 zouden alleen al in West-Europa zo'n 15 procent elektrische wagens rondrijden. Op een totaal van 224 miljoen voertuigen geeft dat een potentieel van meer dan 30 miljoen elektrische wagens, waarvan ruim 1 miljoen in België. Omgerekend vertaalt zich dat in een behoefte aan ongeveer 40 miljoen oplaadpalen in West-Europa of een potentiële marktomzet van 160 miljard euro. "We beseffen nog niet voldoende wat voor een verandering dit inhoudt. Nu ga je gewoon tanken als het lichtje brandt, maar dan zal het een gewoonte moeten worden om overal de auto in te pluggen: thuis, op het werk, aan de winkel, in de ondergrondse parking... Dat vergt een immense infrastructuur. Maar waar plaatst men die laadpunten het best? Hoe gaat men ze implementeren? Dat zijn ingewikkelde vraagstukken en dus zijn wij niet alleen producent van oplaadpalen, maar ook adviseurs voor overheden, bedrijven en stadsbesturen." In Nederland zal de overheid tegen 2012 zo'n 10.000 laadpunten integreren, in Frankrijk kocht de overheid 50.000 elektrische wagens aan en Londen plant 12.000 oplaadpalen in de stad. "Ten opzichte van de ons omringende landen heeft België best wat achterstand en dus moet de overheid dringend wakker worden. Het is uiteraard een beetje de kwestie van de kip of het ei: er worden geen elektrische auto's gekocht als er geen laadpunten zijn en er komen geen laadpunten zolang er geen elektrische auto's zijn. Feit is in elk geval dat zowat alle autofabrikanten eind 2011, begin 2012 een elektrisch model op de markt brengen. De onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen, de verminderde CO2-uitstoot en de kostenreductie van 70 procent zullen elektrisch rijden tot een succes maken." eNovates is nu bezig aan een eerste kapitaalronde voor de opstart van de productie - volledig in eigen land - vanaf juni. Het plant vier types van de eQuip-laadpalen. De laadpaal voor op de openbare weg, uitgerust met een betaalterminal en draadloze communicatie is al ontwikkeld. Later komen er ook systemen met meerdere connecties voor betaalparkings, eenvoudigere versies met pasjes voor bedrijven en privélaadpunten voor thuis. Faniel wil nog enkele misverstanden uit de wereld helpen: "De batterij van een elektrische wagen is in anderhalf uur voor 80 procent opgeladen, pas daarna begint het trager te gaan. Volledig vol kan je er 250 tot 300 kilometer mee afleggen, maar dankzij een hogere batterijcapaciteit zullen ze in de toekomst een autonomie aankunnen van meer dan 800 kilometer. Dan verdwijnen de grootste tegenargumenten als sneeuw voor de zon." Door annick clausEr is behoefte aan ongeveer 40 miljoen oplaadpalen in West-Europa of een potentiële marktomzet van 160 miljard euro.