De consument kickt op nieuw. Meer dan ooit. Weleer was het heel gewoontjes dat een populair automodel vijf of zelfs zeven jaar meeging, met tussendoor de occasionele opfrisbeurt. Vandaag is het niet ongewoon dat na drie jaar al een nieuw model van de montageband rolt. En met nieuw bedoelen we: nagelnieuw.
...

De consument kickt op nieuw. Meer dan ooit. Weleer was het heel gewoontjes dat een populair automodel vijf of zelfs zeven jaar meeging, met tussendoor de occasionele opfrisbeurt. Vandaag is het niet ongewoon dat na drie jaar al een nieuw model van de montageband rolt. En met nieuw bedoelen we: nagelnieuw. Kijk naar de Volkswagen Golf. Het heeft natuurlijk te maken met het gedrag van de consument. Europeanen - Belgen trouwens voorop - kopen nog altijd met de ogen. Design is een van de belangrijkste prikkels om dat ene verkoopcontract te tekenen, en dat andere niet. En dat oog, jawel, het houdt van nieuw. Nagelnieuw. Neem het segment van de betere berlines waarin de BMW met zijn 3 Reeks rondrijdt. Een markthoekje waarin de premiumconstructeurs volume maken, en dat dus heel belangrijk is voor Audi, BMW of Mercedes. Zo is de 3 Reeks in München goed voor 40 procent van de totale verkoop. Maar wat blijkt nu: Audi verkocht in 2008 op de Duitse thuismarkt voor het eerst meer exemplaren van de A4, dan BMW van de tot dan onoverwinnelijk gewaande 3 Reeks. Het laat zich verklaren door de leeftijd van de modellen: de huidige A4 kwam op de wip van 2007 naar 2008 op de markt, terwijl de 3 van BMW in februari 2005 werd voorgesteld. Het was dus van moeten: BMW heeft zijn 3 Reeks opgefrist. Een paar kleine esthetische ingrepen, maar een nagelnieuwe 3 Reeks is dit niet. Toch niet voor de modale consument, die vooral naar het kleedje kijkt en minder naar wat eronder zit. Jammer, want de 3 Reeks is technisch bekeken nu een zeer eigentijdse auto. Trends reed met de instapdiesel, de 318, die het bij niet meer dan 123 gram CO2 per kilometer houdt: degelijk argument in de fleetwereld sinds de fiscaliteit van bedrijfswagens ook kijkt naar de uitstoot. BMW past zijn concept Efficient Dynamics nu ook uitbundig toe in de 3 Reeks. Voorts proefden we alle kwaliteiten die we al kenden van de 3: altijd en overal heerlijk rijden, en een gevoel van uitstekende afwerking. Net zoals in alle nieuwe of vernieuwde BMW's is ook hier het iDrive-systeem (om airco, gps, multimedia te bedienen) vernieuwd en vooral gebruiksvriendelijker geworden. Maar dan zijn we natuurlijk al bezig met opties, en dikken we de factuur naar goede Duitse gewoonte stevig aan. Jo Bossuyt