Operatie opkalefateren

De hotels in de hoofdstad kondigen om beurten renovatieprogramma’s aan. Gezien het groeipotentieel van Brussel willen ze in geen geval achterblijven.

Veel hotels in de hoofdstad hebben een redesigner in de arm genomen. Astoria bijvoorbeeld, een van de parels van het Belgische hotelwezen, wordt vanaf begin 2008 grondig opgeknapt en vergroot. En verwisselt tegelijk ook even van hoofdaandeelhouder. De concurrentie tussen de hotels is moordend. En het expansiepotentieel van de Europese hoofdstad is enorm. Volgens schepen van Toerisme Philippe Close (PS) van Brussel zouden tegen 2010 tien nieuwe hotels moeten neerstrijken in de hoofdstad. De hotels die er de middelen voor hebben, kunnen zich dus maar best zo snel mogelijk profileren als kwaliteitsproducten in dienst van de verschillende doelgroepen die het Brusselse hotelwezen doen bloeien.

In de pijplijn zitten momenteel de renovatie van Sofitel Gulden Vlies en het einde van de werken in Hotel Bloom. “Hotels moeten om de vijf of zes jaar grondig worden opgeknapt,” stelt Vincent Steinmetz, voorzitter van de hotelsectie van de Brusselse Horeca-Federatie. “Je kunt een hotel geen tien jaar op dezelfde kamers laten draaien. Een klant die zoiets meemaakt, komt nooit meer terug.”

Verkopen om beter te renoveren

De perspectieven van de hotelmarkt zijn positief, meent Eric van Dalsum, directeur van Hotel Crowne Plaza Brussels. “We hebben inderdaad nog een hele achterstand op Parijs of Londen, maar we mogen gerust vertrouwen op de toekomst: het Congrespaleis heropent in 2009, we hebben de aanwezigheid van Europa, we zijn makkelijk bereikbaar met de TGV of Eurostar … En er wordt druk gerenoveerd.”

Het renovatieprogramma van Crowne Plaza Brussels, Le Palace, werd drie jaar geleden gestart, zal 28 maanden geduurd en 14 miljoen euro gekost hebben. Eigenaar en beheerder Pandox heeft moeite gedaan om de ziel van het 100 jaar oude gebouw te vrijwaren. Er werd zelfs werk gemaakt van een knipoog naar schilder Gustave Klimt en de periode van de art nouveau.

De groep Accor, alomtegenwoordig in Brussel, heeft beslist om zijn verkoopbeleid op te voeren en zich te concentreren op de renovatie van zijn meest rendabele hotels. Volgens Christophe Vanswieten, managing director Accor Hotels Benelux, heeft de groep een voortrekkersrol gespeeld in de renovatietrend die onze hoofdstad (maar ook andere Europese steden) overspoelt. “Ik vind de renovaties niet erg origineel. Dikwijls komt gewoon hetzelfde in de plaats. Ons beleid is erop gericht telkens een uniek hotel te bouwen. Kijk bijvoorbeeld naar Sofitel. We nemen nooit dezelfde decorateur.” Een verklaring voor deze renovatiecyclus? “Wij hebben altijd al een dynamisch beleid gevoerd om hotels in prima staat te hebben,” vervolgt Christophe Vanswieten. “Het fenomeen wordt geaccentueerd met diverse parameters: de economische cyclus is gunstig en de middelen om het te doen, zijn voorhanden. Bij Accor hebben we beslist om bepaalde hotels waarvan we eigenaar waren weer te verkopen om ons te concentreren op de renovatie van sommige andere. We willen ons hele park renoveren in de volgende jaren.”

Guy Verstraeten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content