Toen Irakese generaals tijdens de recente bombardementen hun GSM bovenhaalden om vrouwlief te waarschuwen dat ze wat later op de thee zouden komen, werden ze na ettelijke seconden van de aardbodem weggeblazen. De (militaire) satellieten, die hun telefoontje opvingen, verschaften hun exacte positie aan de piloten, die de bellers met een gerichte bom konden treffen.
...

Toen Irakese generaals tijdens de recente bombardementen hun GSM bovenhaalden om vrouwlief te waarschuwen dat ze wat later op de thee zouden komen, werden ze na ettelijke seconden van de aardbodem weggeblazen. De (militaire) satellieten, die hun telefoontje opvingen, verschaften hun exacte positie aan de piloten, die de bellers met een gerichte bom konden treffen.Het Schaarbeekse De Rouck Carthographie en de beveiligingsfirma Group 4 Securitas starten binnenkort in principe met een meer gebruiksvriendelijke toepassing van de GSM en het global positioning system. Op een GSM uitgerust met een speciale knop kan de gebruiker discreet een signaal geven aan Group 4 Securitas. De agenten zien onmiddellijk op hun computer vanuit welke gemeente, straat én exacte positie de beller een alarmsignaal geeft. "Dreigend onheil kan snel worden opgespoord," aldus Werner Jan Huts, directeur van De Rouck Carthographie. Bernard D'Hondt, bestuurder bij Group 4 Securitas, waarschuwt: "We zitten nog in een testfase. We hopen het systeem op termijn in heel Europa te kunnen aanbieden." De Rouck denkt ook aan andere toepassingen. Logistieke bedrijven doen vandaag al een beroep op GPS-systemen om, bijvoorbeeld, hun chauffeurs of goederen te lokaliseren. "Ons systeem werkt on line via Internet, zodat auto's permanent op de landkaart gevolgd kunnen worden," aldus Huts. "De laatste jaren profileert De Rouck zich sterk op deze hoogtechnologische markten."De concurrenten volgen het bedrijf op de voet. Tele Atlas bijvoorbeeld positioneert zich op dezelfde markt. "Commercieel gezien brengt De Rouck inderdaad een mooi product op de markt," weet Jan Tytgat, marketing manager geo products van dit Gentse bedrijf. "Maar op het vlak van technologie brengt het niets nieuws aan de dijk. Mercedes-Benz en andere merken zullen dergelijke systemen op korte termijn geïntegreerd aanbieden aan de autogebruikers. Waar sta je dan als klein Schaarbeeks bedrijf?" Antwoordt Huts: "Even ver en zelfs verder dan Tele Atlas. Met onze database bieden we een mooi, betrouwbaar én actueel product." TYPISCH BELGISCH.De Rouck Cartographie is inderdaad een typisch "Belgisch" bedrijf. Het management en het personeel zijn Vlaams en het opereert ook vanuit Brussel. De maatschappelijke zetel bevindt zich in Frameries bij Bergen. Huts: "Inhoudelijk en commercieel zijn we een Vlaams bedrijf, maar formeel verhuisden we naar Henegouwen. Een kwestie van subsidies."De Rouck werd gesticht in 1921 en de activa werden na een faillissement in 1978 overgekocht door de Antwerpse diamantair Werner Jan Huts (neef van Fernand Huts). Nadat hij werd getroffen door een zwaar ongeval, verkocht Huts de aandelen van het bedrijf in 1997 aan De Rouck Holding, die in handen is van de privé-investeerders Patrice le Hodey (La presse Belge) en Luc de Voghel (Editions J. Duculot). Vandaag is Huts, gelukkig hersteld, terug 100% actief als bedrijfsleider. De stap van een klassiek bedrijf naar een technologische hoogvlieger werd gezet in 1986. "Toen bracht De Rouck als eerste in Europa een digitale kaart op de markt," aldus Huts. Deze 'vectoriële' kaart laat toe om de informatie elektronisch te verwerken en aan te passen.Op basis van deze knowhow startte het bedrijf in 1995 met een fax-plan De Rouck, ook vandaag nog een wereldprimeur. Wie een automatisch nummer belt, krijgt de meest recente informatie over een bepaalde plaats onmiddellijk doorgefaxt. Elke buurt, elke straat in België wordt duidelijk in beeld gebracht. De Rouck startte in 1996 met een gelijkaardig initiatief met info over de weerstoestand in een bepaalde regio. De Rouck stelde vorig jaar negentien personen tewerk (indirect veertig). "Het probleem is personeel te vinden," aldus Huts. "Elke ingenieur weet dat een kmo minder goed betaalt om harder te werken." Momenteel worden de elektronische kaarten verwerkt bij een anonieme onderaannemer. Group 4 Securitas zal in de toekomst echter een beroep doen op zijn Indiase poot om (via Internet) de cartografische informatie permanent te passen. "Onze core business is de informatieverwerving en -presentatie," poneert Huts. "De uitwerking van de gegevens is echter robotwerk, dat we kunnen uitbesteden."HBR