De Duitse autobouwer Opel kreeg het de jongste tijd zwaar te verduren. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de oerklassieke Opel-look gekoppeld aan de brave modellenpolitiek. Geen wonder dus dat het merk heeft beslist om het roer radicaal om te gooien: de komende vijf jaar investeert Opel meer dan 10 miljoen euro in een modellenoffensief (met gemiddeld om de zes maanden een nieuwe wagen). Einddoel is een moderne vloot die voor 40% uit klassieke types (sedans en breaks), voor 40% uit nieuwe koetswerktypes en voor 20% uit nichemodellen bestaat. ...

De Duitse autobouwer Opel kreeg het de jongste tijd zwaar te verduren. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de oerklassieke Opel-look gekoppeld aan de brave modellenpolitiek. Geen wonder dus dat het merk heeft beslist om het roer radicaal om te gooien: de komende vijf jaar investeert Opel meer dan 10 miljoen euro in een modellenoffensief (met gemiddeld om de zes maanden een nieuwe wagen). Einddoel is een moderne vloot die voor 40% uit klassieke types (sedans en breaks), voor 40% uit nieuwe koetswerktypes en voor 20% uit nichemodellen bestaat. De Vectra 2002 geeft alvast een goed beeld van het traject dat Opel in de toekomst wil bewandelen: vooruitstrevende technologie en topcomfort in een ruim interieur gecombineerd met de grootste kofferinhoud (500 l) in zijn categorie. De nieuwe gezinswagen zal een prijskaartje meekrijgen tussen de 19.600 en de 22.600 euro. Knap, als je weet dat de nieuwe Vectra bol staat van de comfort- en veiligheidsitems. De Opel wordt aanvankelijk aangeboden in een 4-deursversie en in de uitrustingsniveaus 'Comfort' en 'Elégance'. Bij de lancering kunt u kiezen uit viercilinder benzinemotoren met een vermogen van 110 pk tot 147 pk en dieselmotoren van 100 pk tot 125 pk. Volgende zomer zal ook de sportieve, coupé-achtige 'GTS' in de showrooms staan (een model dat wordt uitgerust met een 3.2-liter V6 van 211 pk, al kunt u ook opteren voor een 2.2 benzine- of dieselmotor). Voor het eerst is een 5-trapsautomaat beschikbaar. Het rijgedrag van de nieuwe Vectra is zonder meer uitstekend, en dat geldt ook voor het veiligheids- en comfortniveau. Dat hoeft niet te verwonderen als je weet dat deze Vectra op het nieuwe IDS-onderstel (Interactive Driving System) is gemonteerd. Daarnaast zorgen ook de elektrohydraulische stuurbekrachtiging, een nieuw ABS (Antiblokkeersysteem) met CBC ( Cornering Brake Control), het EBD-remhulpsysteem ( Electronic Brake Force Distribution) en de moderne TCPlus-tractiecontrole voor veiligheid. Wie daaraan nog niet genoeg zou hebben, kan ook nog altijd opteren voor ESP-Plus: een volledig nieuwe elektronische stabiliteitsregeling die remkracht uitoefent op drie wielen en niet op één wiel zoals bij de klassieke ESP-systemen. Het moderne koetswerk- en interieurdesign, de keuze van gebruikte materialen in de passagiersruimte en de grote verscheidenheid aan uitrustingskenmerken optimaliseren het comfort van bestuurder en passagiers. De Vectra 2002 kan worden uitgerust met een intelligente klimaatregeling met luchtkwaliteitsensor, elektrisch verstelbare voorzetels, een brede waaier van communicatie- en entertainmentvoorzieningen, bandendrukcontrolesysteem, regensensor, parkeerhulpsysteem enzovoort. Kortom: met de Vectra 2002 biedt Opel een uitstekende gezinswagen aan. De topversies horen thuis in het segment van de hogere middenklasse. De GTS van zijn kant is een sportief en exclusief nichemodel.Patrick op de Beeck [{ssquf}]