Bijna dagelijks regent het fusie- en overnamegeruchten over Opel. De Europese dochter van het zwaar geplaagde Amerikaanse General Motors zoekt een uitweg via een nieuwe investeerder.
...

Bijna dagelijks regent het fusie- en overnamegeruchten over Opel. De Europese dochter van het zwaar geplaagde Amerikaanse General Motors zoekt een uitweg via een nieuwe investeerder. Einde vorige week ging de Italiaanse autobouwer Fiat over de tongen. Maar Ferdinand Dudenhöffer ziet vooral heil in een combinatie van General Motors, Magna en de Russische oligarch Oleg Deripaska. Dudenhöffer leidt aan de universiteit Essen-Duisburg een onderzoekscen-trum over de auto-industrie. FERDINAND DUDENHÖFFER (UNIVERSITEIT ESSEN-DUISBURG). "Het is een tactische zet. Sergio Marchionne, de CEO van Fiat, pokert graag. Ik denk niet dat er echt belangstelling is voor Opel. Maar hij gebruikt dat bod misschien voor een betere onderhandelingpositie tegenover Chrysler in de Verenigde Staten. Fiat is wellicht enkel uit op belastinggeld. Een investering van de Italianen zou ook een slechte zaak zijn voor de Opel-fabriek in Antwerpen. Want Fiat kan in Italië geen fabriek sluiten. De politici en de vakbonden zouden dat nooit toelaten." DUDENHÖFFER. "Ik denk dat we naar een scenario gaan waarin Opel een aantal aandeelhouders krijgt, met bijvoorbeeld 45 procent voor General Motors. Magna kan dan 15 tot 20 procent nemen. Hoger wil het niet gaan, want het wil zijn andere klanten niet afschrikken. Die willen niet dat Magna een dominante partij wordt in een concurrent. Ongeveer een derde van de aandelen in het nieuwe Opel kan dan gaan naar de Russische autoproducent Gaz, van de oligarch Oleg Deripaska (het nummer negen op de rijkenlijst van Forbes 2008, nvdr). Dat zou kunnen in combinatie met de Russische grootbank Sberbank. Gaz heeft het bericht van een participatie in Opel laten ontkennen via een woordvoerder, maar ik neem die ontkenning niet al te serieus." DUDENHÖFFER. "Ik vind het nochtans de best denkbare combinatie. De beide autobedrijven, Gaz en Opel, kunnen elkaars platformen delen. Gaz maakt vandaag nog verouderde auto's. Maar de Russische premier Vladimir Poetin heeft de auto-industrie tot een strategische sector uitgeroepen. Daar heb je dus nieuwe technologie voor nodig. Die kan Opel leveren. Magna kan expertise leveren rond technologie voor fabriekautomatisering. In zijn fabrieken zou Opel extra componenten kunnen maken, in opdracht van Magna, zoals motoren en aandrijfstellen. En er is Rusland als exportmarkt. Als de recessie over twee, drie jaar voorbij is, zal de Russische economie weer fors groeien." W.R.