De sports utility vehicle (SUV) is in. Hij roofde al heel wat marktaandeel bij de berlines en breaks. De jongste tijd zelfs bij de monovolumes.
...

De sports utility vehicle (SUV) is in. Hij roofde al heel wat marktaandeel bij de berlines en breaks. De jongste tijd zelfs bij de monovolumes. De Europese cijfers zijn veelzeggend. In 1997 had de SUV een marktaandeel van 1,9 procent of 292.000 auto's. Vandaag is dat 6,6 procent of 1,2 miljoen stuks. Een beetje autoconstructeur moet dus meespelen op dit terrein. Alleen: die SUV - almaar minder vaak terreinwagen genoemd omdat hij dat eigenlijk niet meer is - komt uit het Verre Oosten. Constructeurs als Toyota of Hyundai scoren ermee. Ja, er is de Freelander van Land Rover, maar dat is dan ook een echt 4x4-merk. En BMW heeft wel zijn X5 en X3, maar die horen dan weer thuis in een duurdere en minder toegankelijke klasse. Net zoals de ML van Mercedes of de RX350 van Lexus. In de iets toegankelijker markt daaronder eten de Europese merken niet mee van de smeuïge koek. Een beetje onbegrijpelijk dat de Europese massaconstructeurs die trein hebben gemist. Temeer omdat de sterkste groei van het segment al achter de rug is: voorzichtige prognoses verwachten tot 2011 een groei van 0,8 procent of 200.000 auto's, in Europa. Natuurlijk zijn ze nu dus druk bezig met hun huiswerk, Peugeot en Renault of Citroën. Maar ze zijn in snelheid gepakt, want Opel bestormt het SUV-segment met deze Antara. Een "op-en-top Europese auto", zo hamerden de marketingmensen van Opel ons bij de voorstelling in. Herhaaldelijk. Normaal, want aan de basis is de Antara een Koreaanse auto. Dat zit zo: Daewoo ging een poos geleden al op in General Motors en heet sindsdien Chevrolet. Alwaar ze een paar maand geleden de Captiva voorstelden. Uit die auto distilleerde GM dan deze Antara. Een Koreaanse auto, op maat van de Europese markt gesneden, dus. Dat was trouwens van moeten. Zelfs voor Opel is het SUV-segment nog wat klein om moederziel alleen te investeren in de ontwikkeling en bouw van een nagelnieuw product. Er was dus een partner nodig, en die bevond zich dan ook nog eens in de Koreaanse tak van de GM-familie. Logische en rationele keuze, ja. Dat de Antara nauw verwant is met de Chevrolet Captiva, betekent niet dat het een minderwaardig product is. Integendeel. Wat werd bespaard in de basisontwikkeling, kon in een betere en op Europese lijst geschoeide uitrusting worden gestopt. De Antara ademt Europese degelijkheid zoals je die van Opel verwacht. In zijn rijden mist hij enige frivoliteit, maar daartegenover staat het gezinsvriendelijke comfort van de goed uitgeruste moderne SUV. In onze contreien zal vooral de diesel- versie scoren, en dat is maar goed ook: de handgeschakelde zelfontbrander van twee liter en 150 pk (volgend jaar volgt er eentje met 127 pk, fiscaal gunstiger) vonden we aangenamer, soepeler, handzamer en zelfs snediger rijden dan de grote V6 benzine van 3,2 liter met automaat. De Antara is verkrijgbaar met een derde stoelenrij en zeven plaatsen, en uitsluitend met vierwielaandrijving. MOTOR: 2.0 viercilinder turbodiesel (1991 cc), rechtstreekse inspuiting, common rail. VERMOGEN: 150 pk (110 kW) bij 4000 omwentelingen per minuut (opm), maximaal koppel van 320 Nm bij 2000 opm. OOK IN GAMMA: 2.4 en 3.2 (V6) benzine van respectievelijk 140 en 227 pk / vanaf september 2007 2.0 CDTi van 127 pk. PRESTATIES: topsnelheid 180 km/u, van 0 naar 100 km/u in 10,3 s. VERBRUIK: 7,5 liter voor 100 km (cijfer constructeur). BASISPRIJS: 29.995 euro. De benzineversies kosten respectievelijk 27.695 en 36.065 euro. MILIEU: euro 4. Jo Bossuyt