"Tegen 2030 verplaatst een derde van de markt zich anders dan met een auto, en een derde met een elektrische voertuig. Mensen zullen niet noodzakelijk nog een eigen wagen hebben", voorspelt Sven Dochez, directeur duurzame brandstoffen bij Q8 Benelux. Om daarop in te spelen ontplooide het bedrijf een nieuwe strategie. Tankstations moeten mobiliteitsoplossingen in alle vormen aanbieden.
...

"Tegen 2030 verplaatst een derde van de markt zich anders dan met een auto, en een derde met een elektrische voertuig. Mensen zullen niet noodzakelijk nog een eigen wagen hebben", voorspelt Sven Dochez, directeur duurzame brandstoffen bij Q8 Benelux. Om daarop in te spelen ontplooide het bedrijf een nieuwe strategie. Tankstations moeten mobiliteitsoplossingen in alle vormen aanbieden. Dat gamma gaat breed. De Delhaize Shop & Go-winkels bij de Q8-tankstations vervullen meer en meer de rol van een buurtwinkel, met een verse bakker, warme gerechten, een saladebar, een koffiehoek en geschenken zoals chocolade, wijn, champagne en bloemen. Aan de pomp zijn er meer mogelijkheden voor biodiesel en cng (gecompresseerd natuurlijk gas), en er kan worden betaald via de smartphone. Er is een Q8-pechhulpdienst. In sommige snelwegstations kun je bureauruimte huren. Met de start-up Qover heeft Q8 een reisverzekering gelanceerd. Er wordt druk getest met een parkingapp die realtime parkeerplaatsen langs de straat moet aanduiden. Met het adviesbureau CO2logic zijn de eerste stappen gezet om de compensatie van CO2-uitstoot te beheren. "Elk bedrijf moet verduurzamen. Veel bedrijven moeten werken aan de wagenvloot, de uitstoot en de mobiliteit. Er is een combinatie van oplossingen nodig, ongeacht of je een multinational of een kmo met veertig werknemers bent." Eind augustus werd Q8 electric gelanceerd. Dat is een laadnetwerk met elektrische snelladers aan stations, op parkings van retailpartners zoals Delhaize en van andere bedrijven, en bij mensen thuis. De eerste veertig palen zijn geplaatst, waarvan meer dan de helft in Wallonië. Over vijf jaar zal je kunnen snelladen bij minstens honderd van de 470 tankstations. "Wie elektrisch rijdt, laadt zijn batterij vooral thuis en op het werk op, omdat hij daar de meeste tijd spendeert", zegt Sven Dochez. "Daarom installeren we laadpalen zowel bij bedrijven als bij de medewerkers thuis. We plaatsen nu de eerste zeventig palen bij werknemers van onder andere BASF, en dat aantal groeit. Bijladen kan bij ons, maar we denken ook aan luchthavens, treinstations, park-and-rideparkings en pretparken. Via de Q8 electric-app kun je een beroep doen op 45.000 laadpunten in Europa, 30.000 in Nederland, 5000 in België, 800 in Luxemburg en de rest vooral in Frankrijk en Duitsland." In Nederland nam Q8 een belang in het autodeelplatform SnappCar. Een team van twintig medewerkers bekijkt en begeleidt alle ideeën, of het nu om openbaar vervoer, deelwagens en -fietsen of nieuwe apps gaat. "We hielden niet alleen onze activiteiten tegen het licht, maar hebben ook onszelf een spiegel voorgehouden", zegt Dochez. "We waren goed in wat we deden, nu moeten we goed worden in nieuwe dingen. Dat is een hele cultuurverandering. We zijn helemaal anders gaan samenwerken, innoveren, experimenteren. Dat was niet vanzelfsprekend, maar wel nodig om die evolutie naar een mobiliteitsspeler te kunnen waarmaken en te begrijpen wat onze klanten willen." De nieuwe koers werd niet verordonneerd door de hoofdzetel van het staatsoliebedrijf in Koeweit, beklemtoont Dochez. "Onze aandeelhouder is buitenlands, maar we werken heel lokaal. De mobiliteit verandert overal, maar die verandering en de digitalisering gaan niet overal even snel of op dezelfde manier. Wij doen niet hetzelfde als onze collega's in bijvoorbeeld Italië." "Ook zonder corona kijkt heel Europa anders aan tegen mobiliteit", vervolgt Dochez. "Mensen rijden elektrisch, deels op biobrandstoffen, of op gas. Of ze gebruiken meer de fiets en het openbaar vervoer. Misschien komen ze in de toekomst hun deelwagen opladen, en doen ze in de tussentijd boodschappen. Daarvoor willen wij oplossingen bieden. Onze getrouwheidssysteem, de Q8 Smiles-app, is het hart van onze communicatie met de klant." Een nieuw te bouwen station in het Nederlandse Deventer zal model staan voor de nieuwe strategie. Het heeft niet alleen cng, snelladers en een parking voor deelwagens, maar ook zonnepanelen op het dak en een systeem van waterrecuperatie. Die klemtoon op duurzaamheid lijkt een beetje haaks te staan op de koers van de jongste jaren. De Belgische dochter van het Koeweitse staatsoliebedrijf breidde haar netwerk van tankstations uit, terwijl veel concurrenten hun netwerk van olieverkooppunten in de etalage zetten. Vorig jaar werden 75 tankstations van Uhoda ingelijfd. Met 470 vestigingen knabbelt Q8 aan de toppositie van het Franse Total. Samen hebben de twee een klein derde van de markt in handen. Alleen zien beide groepen zich niet meer als verkopers van benzine en diesel. "Ik denk dat wij ons onderscheiden door onze lokale aanpak, het werken met partners zoals Delhaize, Panos, Godiva en Nespresso. Maar ik zie geen tegenspraak tussen een groot aantal tankstations en duurzaamheid. Als je mensen gebruiksgemak wilt bieden, moet je net een voldoende groot netwerk bieden. We blijven kijken naar nieuwe kansen, en investeren in nieuwe locaties en de vernieuwing van het winkelaanbod." "De helft van onze omzet komt nu al niet uit traditionele brandstoffen, maar uit onze 130 shops en nieuwe brandstoffen en andere diensten. In Maasmechelen kunnen trucks sinds kort 100 procent biodiesel tanken. Over vijf jaar zullen nieuwe brandstoffen misschien goed zijn voor de helft van de omzet en olieproducten nog maar voor 25 tot 30 procent."