Iedereen kent de abstracte werken van Piet Mondriaan met hun zwarte lijnen en rode, blauwe en gele kleurvlakken. Veel minder bekend is dat de Nederlander is begonnen als landschapsschilder en van daaruit is geëvolueerd tot een van de pioniers van de moderne, abstracte kunst. Aan de hand van 89 werken uit parti...

Iedereen kent de abstracte werken van Piet Mondriaan met hun zwarte lijnen en rode, blauwe en gele kleurvlakken. Veel minder bekend is dat de Nederlander is begonnen als landschapsschilder en van daaruit is geëvolueerd tot een van de pioniers van de moderne, abstracte kunst. Aan de hand van 89 werken uit particuliere en museale collecties biedt deze tentoonstelling een zeldzame kans om die ontwikkeling te volgen. Terwijl Mondriaan tussen 1907 en 1911 volop experimenteerde met kleur, werd zijn stijl onder invloed van het kubisme in Parijs soberder. De lijn als zelfstandig element won aan belang in zijn werk. Vooral zijn reeks steeds abstracter wordende bomen geeft een bijzonder inzicht in zijn zoektocht en zijn toenemende afstand van de figuratie. Met die queeste past Mondriaan perfect in het rijtje kunstenaars die na de eerste Wereldoorlog op zoek waren naar een hernieuwde culturele radicaliteit. Zo zag in Nederland de groep De Stijl het licht. De door Mondriaan opgestelde intentieverklaring stelt dat het de bedoeling is tradities te ontmantelen en zo ruimte te maken om alle aspecten van het leven via de principes van de kunst heruit te vinden. Zijn picturale stijl omschreef Mondriaan als het 'neoplasticisme', of een zoektocht naar een absolute waarheid en schoonheid. Met deze tentoonstelling viert de Fondation Beyeler de honderdvijftigste verjaardag van de geboortedag van de kunstenaar, van wie de invloed tot vandaag doorwerkt in de kunst, design, architectuur en mode.