OP WIE STEMT DE DRUKKER?

Bijna alle verkiezingsaffiches worden door Hami-Screen gedrukt. Die drukkerij heeft 30% van de markt van de reclame-affiches.

Grote 20 m² borden mogen niet meer en dus hangen de politici half België vol met kleine affiches. Het gros daarvan wordt gedrukt bij Hami-Screen in Zemst. Deze drukkerij is gespecialiseerd in grote reclame-affiches vanaf bushokformaat.

Hami-Screen stelt met zijn 350 miljoen frank omzet 67 mensen tewerk. Twee derde van de omzet wordt gerealiseerd door export naar Duitsland, Nederland, Frankrijk en Oost-Europa. Sinds een tiental jaar is Hami-Screen de Benelux-dochter van het Franse Affichage Européenne, dat in november 1998 genoteerd werd op de Franse beurs en dat elf drukkerijen in heel Europa bezit, allemaal gespecialiseerd in het drukken van affiches.

In ons land zijn er slechts een viertal drukkerijen die zich gespecialiseerd hebben in grote affiches. Hami-Screen drukt niets dat kleiner is dan 80 x 120 cm. Het grootste deel van het werk is reclamedrukwerk. In België is deze markt goed voor een kleine 350 miljoen frank. Daarvan heeft Hami-Screen ongeveer 30%.

De meeste klanten zijn reclamebureaus. Onder andere De Kie Communications, Slangen & Partners en Morael, die respectievelijk de verkiezingscampagne begeleiden van CVP, VLD en VU-ID21. “Het is toeval dat de reclamebureaus die voor deze partijen werken, allemaal klant zijn bij ons,” zegt directeur Joost Hintjens. En dus drukt Hintjens de affiches voor deze partijen, net als voor de SP. Voor de sperperiode, toen 20 m²-affiches nog mochten, drukte Hami-Screen ook voor de PS en de PSC.

Het Vlaams Blok heeft geen bestelling geplaatst bij Hami-Screen. In het verleden werden wel de affiches met Demol in politie-uniform gedrukt. “Los van politieke overtuiging heb ik daar geen probleem mee. Als ik geld kan verdienen door het drukken van legaal drukwerk, dan doe ik dat. Een aantal werknemers weigerde wel aan die affiches te werken. Ik heb dat gerespecteerd,” zegt Joost Hintjens.

Dat verkiezingscampagnes tegenwoordig door een reclamebureau ontworpen en voorbereid worden, beschouwt Hintjens als een hele vooruitgang. “De affiches zijn door de professionele aanpak een stuk smaakvoller dan bij vorige verkiezingen,” zegt hij. “Toen kwamen de kandidaten naar ons toe met hun familiealbum.”

Dat er nu geen 20 m² borden hangen, betekent voor Hami-Screen geen verlies. “Waar er anders politieke affiches zouden hangen, hangen nu commerciële boodschappen en die worden ook voor een groot deel hier gedrukt.” De kleine affiches hebben in april 2,5 miljoen frank opgeleverd. Een peulenschil op de totale omzet, maar toch is Joost Hintjens er gelukkig mee. “Het is 2,5 miljoen die we zonder de verkiezingen niet zouden hebben.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content