Optimistisch. Dat is de hoofdtoon voor de ontwikkelingen op de reismarkt in het seizoen 2006-2007. Een reisseizoen (winter en zomer) start in november en eindigt in oktober. Het winterseizoen 2006-2007 kende een groei van zowat 10 %, na een terugval van 12 % in het vorige winterseizoen. Vooral de brandstoffactuur drukte op het consumentenvertrouwen. Met de dalende olieprijzen wakkerde ook het consumentenvertrouwen weer aan.
...

Optimistisch. Dat is de hoofdtoon voor de ontwikkelingen op de reismarkt in het seizoen 2006-2007. Een reisseizoen (winter en zomer) start in november en eindigt in oktober. Het winterseizoen 2006-2007 kende een groei van zowat 10 %, na een terugval van 12 % in het vorige winterseizoen. Vooral de brandstoffactuur drukte op het consumentenvertrouwen. Met de dalende olieprijzen wakkerde ook het consumentenvertrouwen weer aan. Voor tendensen voor het zomerseizoen van april tot oktober 2007 is het nog te vroeg. De brochures liggen pas deze week in de winkel. Toch heerst ook hier (voorzichtig) optimisme. Bij Thomas Cook gewaagt directeur Ulrik Vercruysse van "een schitterende start van het boekingseizoen". Turkije verloor 90.000 passagiers in de zomer van 2006. Het labiele geostrategische klimaat in het Midden-Oosten was een belangrijke factor bij die teruggang. Naar alle verwachting zou de Turkse markt zich in 2007 herstellen van de opdoffer. Maar Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder bij Jetair, blijft voorzichtig. "De toerismesector is hoogst onvoorspelbaar. Externe factoren, zoals de geopolitieke situatie, zijn daarvan de belangrijkste redenen."Tweede cruciale element is de rek in de Belgische markt. Het toerisme is een verzadigde markt. De cijfers voor 2006 zijn nog niet beschikbaar, maar wellicht is er een status-quo in vergelijking met 2005. 2005 tekende voor 3,6 miljoen reizigers, en 1,8 miljard euro omzet. Ulrik Vercruysse van Thomas Cook verwacht een matige groei van het aantal reizen, maar een significante groei van het bestedingsbedrag per reis. Maar op een verzadigde markt win je marktaandeel hoofdzakelijk via wegsnoepen bij derden. Zopas gooide Bosphorus, een dochter van het Britse First Choice, de handdoek in de ring. Bosphorus, met merknaam Marmara, was actief in een segment met zeer harde concurrentie: Egypte, Turkije, Tunesië. Ten derde is er uiteraard de verdere opmars van het internet. Steeds meer reizigers boeken hun reizen via het net. Daarom niet noodzakelijk op eigen houtje, maar wel via de touroperator. Het internet betekent niet altijd minder werknemers. Integendeel, Thomas Cook werft aan. Het is veeleer de stijgende krapte op de arbeidsmarkt die zich laat voelen. In de horeca zal de nieuwe reglementering rond roken niet noodzakelijk negatief werken in cafés. Daar zijn de regels niet te restrictief. Het is een ander paar mouwen in restaurants, waar sommige uitbaters klagen over een omzetverlies sinds Nieuwjaar tot 40 %. Hoe drastisch de maatregel kan zijn, toont Ierland. Het land, dat een rookverbod invoerde, zag een significante daling van het bierverbruik. Met de Belgische brouwers gaat het inmiddels goed tot zeer goed. Dat heeft veel te maken met de stijgende export. Dat groeiende respect in het buitenland voor de Belgische bieren vertaalt zich in stijgende investeringen. In twee jaar zijn zeven nieuwe brouwzalen gepland. Die situatie was vijf jaar geleden nog ondenkbaar. Opvallende investeerders zijn Moortgat (Duvel), Martens (Bocholt) en de trappistenmakers van Orval. W.R.