EEN HERBOREN DELIRIUM

Brouwerij L. Huyghe is voor de tweede keer bij de beste drie exportbedrijven van België in de categorie kleine bedrijven. In het kielzog van hun succesbier Delirium Tremens veroveren de Mellenaars de wereld. Nochtans had Huyghe bijna niet meer bestaan. De toekomst zag er in 1985 somber uit: een omzet van 1,5 miljoen euro, een volume van 13.000 hectoliter en aandeelhouders die niet meer wilden investeren. Anita Huyghe en haar man Jean De Laet kochten de andere familieleden uit en besloten zich te richten op zware blonde bieren van...

Brouwerij L. Huyghe is voor de tweede keer bij de beste drie exportbedrijven van België in de categorie kleine bedrijven. In het kielzog van hun succesbier Delirium Tremens veroveren de Mellenaars de wereld. Nochtans had Huyghe bijna niet meer bestaan. De toekomst zag er in 1985 somber uit: een omzet van 1,5 miljoen euro, een volume van 13.000 hectoliter en aandeelhouders die niet meer wilden investeren. Anita Huyghe en haar man Jean De Laet kochten de andere familieleden uit en besloten zich te richten op zware blonde bieren van hoge gisting. Het topmerk werd Delirium Tremens. Het werd in 1997 verkozen tot 'Best Beer in the World', een visitekaartje dat nog vele deuren opent. Met de Delirium Cafés wordt verder gekapitaliseerd op het succes. Zoon Alain, een jurist die in 1992 bij het familiebedrijf begon, zet even ambitieus de expansie voort. In 2012 investeerde hij 7 miljoen euro in een milieuvriendelijkere brouwzaal, goed voor een capaciteit van 350.000 hectoliter. Hij verfijnde de strategie met meer nadruk op de kernmerken: het amberbier La Guillotine, de abdijbieren Sint-Idesbald/Ten Duinen, het witbier Blanche des Neiges, de Floris fruitbieren en de Delirium-familie, die met Tremens, Nocturnum, Red en Christmas goed is voor 44 procent van de omzet. In totaal vertrekken uit Melle 22 soorten bier naar 60 landen. Driekwart van de productie wordt geëxporteerd. In de categorie Grote en Middelgrote Ondernemingen is ADB de eerste kandidaat. Het bedrijf is wereldleider in bebakeningsoplossingen voor luchthavens. De naam ADB voert terug op de stichter, Adrien de Backer, die in 1920 transformatoren en ander elektrisch toebehoren voor laboratoria begon te produceren. Via een tussenstap naar theaterverlichting begon zijn bedrijf net na de Tweede Wereldoorlog ook bebakening voor luchthavens te maken. ADB voert 97 procent van zijn productie uit naar 175 landen. De producten van het bedrijf uit Zaventem staan op meer dan 2000 luchthavens. Geen wonder dat de Franse durfkapitalist PAI begin maart naar verluidt 225 miljoen euro betaalde voor het bedrijf, nadat het eerder in handen was geweest van het Duitse industriële conglomeraat Siemens en het investeringsfonds Montagu Private Equity. ADB ontwerpt niet alleen de plannen voor de bebakening van luchthavens, het ontwikkelt, fabriceert en installeert ook de bijbehorende producten: verlichtingselementen, lichtpanelen, maar ook aansturings- en voedingssystemen. Ook onderhoud en training van het betrokken personeel zit in het aanbod. Wereldwijd realiseert de groep 160 miljoen euro omzet. Een kleine helft daarvan komt voor rekening van de Belgische hoofdzetel, waar 180 mensen werken.LUC HUYSMANS