Op het eerste gezicht behoudsgezind

Als het op design aankwam, betrad Renault in het verleden soms heel avontuurlijke paden. Niet altijd met evenveel succes, zoals de futuristisch ogende monovolume Avantime (2001) of de grote berline in halve hoogbouw Vel Satis in 2002 aantoonden. De gespecialiseerde pers bejubelde ze voor zoveel stilistische durf, maar de consument hapte niet toe. Het zal wel geen toeval zijn dat de designafdeling sindsdien wat meer op zekerheid speelt, met veel minder non-conformistische modellen als de Scenic, de Espace en de Talisman als resultaat.

Het uiterlijk van de nieuwe Clio mogen we zelfs gewoon conservatief noemen. Deze vijfde generatie lijkt als twee druppels water op de vierde die ze moet vervangen. De uiterlijke verschillen zitten in de details: de koplampen, het radiatorrooster, andere sierlijsten of spiegels die ietwat anders gemonteerd zijn. Maar daar houdt het dan ook op. De nieuwe Clio is op een haar na zelfs even groot als de vorige versie: hij is 12 millimeter korter. Er is wel meer binnenruimte omdat de designers heel intelligent zijn omgesprongen met het interieur.

Die conservatieve aanpak heeft niets te maken met het verhaal van de Avantime of de Vel Satis, maar alles met het succes van de vorige generatie. In de autowereld piekt de verkoop van een nieuw model doorgaans in zijn eerste levensjaar, om daarna af te glijden. Tussendoor is er soms een kleine opflakkering, als na vier jaar of zo een facelift komt. Maar bij de vierde generatie van de Clio (2012 tot 2019) gebeurde iets dat zelden gezien is in autoland: de verkoop werd jaar na jaar beter. Zoiets hadden ze bij Renault nog nooit meegemaakt. Natuurlijk beslisten ze in Parijs heel zuinig te sleutelen aan het uiterlijk van dit succesnummer.

Lijkt hij uiterlijk sterk op zijn voorganger, dan is de nieuwe Clio onderhuids wel ingrijpend veranderd. Hij staat op een compleet nieuw onderstel, dat een heel efficiënt rijgedrag genereert. In het interieur merk je snel dat het er allemaal beter uitziet, met materialen van hogere kwaliteit. Ook het infotainmentsysteem doet een forse stap vooruit, en standaard zijn er al behoorlijk wat rijhulpmiddelen. Het verklaart meteen waarom de nieuwe Clio zowat 1000 euro duurder wordt.

Renault Clio TCe 100

Motor

3-cilinder, turbobenzine, 999 cc, 100 pk, max. koppel 160 Nm bij 2750 t/m

Prestaties

Top: 187 km/u

0-100 km/u in 11,8 sec

Normverbruik: 5,7 liter

Emissie: 99 gr

Instapprijs

17.500 euro

+

Kwaliteit afwerking

Duurder

Elektrisch

Dat Renault voor de vijfde generatie van de Clio een nagelnieuw onderstel bouwde, heeft uiteraard te maken met de toekomst. Het platform zal ook worden gebruikt voor nieuwe modellen van de partners Mitsubishi en Nissan. Het is geschikt voor alle types aandrijflijn, van de klassieke benzine- en dieselmotoren tot hybride en volledig elektrisch.

Dan toch Fiat?

In juni zaten Renault en de Fiat-groep aan de onderhandelingstafel. De Italianen hadden de Fransen benaderd om te praten over een fusie. De gesprekken leverden geen resultaat op omdat Nissan, dat in een alliantie met Renault zit, niet gretig was. Volgens The Wall Street Journal zou Renault nu werken aan een herstructurering van zijn alliantie met de Japanners, die al onder druk kwam te staan door de affaire rond Carlos Ghosn, de gevallen topman van Renault. De Fransen zouden hun aandeel van 43,4 procent in Nissan dus willen afbouwen. Om daarna opnieuw met Fiat te gaan praten. Volgens sommige bronnen heeft de alliantie tussen Renault en Nissan zelfs haar beste tijd gehad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content