Natuurlijk hoor je wel eens: de Freelander is voor wie zich geen Range Rover kan permitteren. Een uitspraak die niet meteen getuigt van voldoende ratio om de meest menselijke der reacties te onderdrukken: een snuifje afgunst. Immers: de keuze van een auto, dat is emotie en passie. En status. Wat soms doet vergeten: allerbelangrijkst, naast de economische overwegingen uiteraard, is hoe u zich voelt tussen die vier wielen. En ja, Trends ...

Natuurlijk hoor je wel eens: de Freelander is voor wie zich geen Range Rover kan permitteren. Een uitspraak die niet meteen getuigt van voldoende ratio om de meest menselijke der reacties te onderdrukken: een snuifje afgunst. Immers: de keuze van een auto, dat is emotie en passie. En status. Wat soms doet vergeten: allerbelangrijkst, naast de economische overwegingen uiteraard, is hoe u zich voelt tussen die vier wielen. En ja, Trends voelde zich goed in de nieuwe Freelander TD4, waar we een week lang mee toerden en dat almaar liever deden. En neen, natuurlijk is dit geen Range. Wat we misten? De zinnenstrelende luxe, die hier heeft plaatsgemaakt voor een interieur dat weliswaar zeer comfortabel is en ook heel goed is afgewerkt, maar toch nog altijd wat spartaans blijft aanvoelen. Een impressie die overigens haar volgelingen heeft, want strak is ook synoniem met degelijk. Andere minpuntjes? Het verbruik, ja. Het gemiddelde verbruik dat Land Rover aangeeft, haalden we geenszins. We zagen het immers helemaal niet zitten om ons te verlagen tot een rijstijl die zoiets mogelijk maakt. Negen liter, zeg maar, was ons deel. Wat overigens niet abnormaal is. De Freelander blijft een terreinwagen, met een hoekige vormgeving die niet meteen vloeiend aerodynamisch te noemen valt. Waarmee hij zich trouwens ook onderscheidt van de BMW X3 of Audi Q5, zijn concurrenten: dit is een beest waarmee je de elementen nog eens kunt trotseren, door moeras en ontij, het diepe bos in. Want een Freelander, dat is een echte Land Rover. Of een echte terreinwagen, een onmiskenbare 4x4, pick one. Zozeer dat we geneigd zijn om ons aan een wel heel gewaagde en controversiële uitspraak te wagen: de Freelander, dat is voor wie een echte terreinwagen wil en vooral nodig heeft. Geen pseudo. Daarvoor zorgt permanente vierwielaandrijving van het Haldextype. Maar ook Terrain Response of Gradient Release Control, die heerlijke functie om zeer steile en spiegelgladde hellingen neerwaarts te overwinnen, hij neemt het immers allemaal over van die grote broer genaamd Range Rover. Maar, opmerkelijk: ook op perfect asfalt biedt hij ruim wat comfort. Perfect om vrouwlief de kinderen naar school te laten brengen, tussen de andere X3's en Q5-en. (T) + Comfort op gewone wegen, rijgedrag op terrein - Deeltjesfilter niet standaard Jo Bossuyt