Met de R18 begeeft BMW zich in het segment van de cruiser, dat wordt gedomineerd door het Amerikaanse Harley-Davidson. Typerend voor de cruiser is de onderuitgezakte zitpositie door het lage zadel, de naar voren geplaatste voetsteunen en het brede stuur. Het gaat niet om topsnelheid, maar vooral om koppel. Ritjes op bochtige wegen zijn niet aan dat soort motoren besteed, wel lange bochten en rechte wegen. De Amerikaanse Route 66 bijvoorbeeld.
...

Met de R18 begeeft BMW zich in het segment van de cruiser, dat wordt gedomineerd door het Amerikaanse Harley-Davidson. Typerend voor de cruiser is de onderuitgezakte zitpositie door het lage zadel, de naar voren geplaatste voetsteunen en het brede stuur. Het gaat niet om topsnelheid, maar vooral om koppel. Ritjes op bochtige wegen zijn niet aan dat soort motoren besteed, wel lange bochten en rechte wegen. De Amerikaanse Route 66 bijvoorbeeld. De BMW R18 past helemaal in die cruisertraditie. De motor wordt aangedreven door een zware lucht- en oliegekoelde boxermotor van 1802 cc - de zwaarste die BMW al op de markt heeft gebracht. De twin heeft een vermogen van slechts 91 paarden, maar wat hij niet aan paarden heeft, heeft hij wel aan trekkracht. De bediening van de in- en uitlaatkleppen is retro: met stoterstangen. Ook het design van de R18 is retro. De motor maakt deel uit van de Heritage-reeks. "De styling van de R18 is geïnspireerd op fameuze voorgangers, zoals de BMW R5", aldus BMW. De R18 is mooi met het vele chroom, het zwart en de subtiele witte striping zoals vroeger. De R5 uit 1935 stond model voor de nieuwe retrocruiser, zoals de tankdop, het eenpersoonszadel, de visstaartuitlaat, de naakte cardanas en de opbouw van het frame. Voor het modeljaar 2021 voegde het Duitse merk een Classic-uitvoering toe. Die is gericht op de liefhebber van toeristisch cruisen en heeft een klassiek windscherm, zijtassen en plaats voor een passagier. Maar hoe rijdt de R18? Als je de motor start, voel en zie je de twin werken. De hele motor beweegt mee. Ook als je accelereert, zijn de vibraties duidelijk voelbaar, maar als je in de zesde versnelling 100 kilometer per uur rijdt, zijn die nog nauwelijks voelbaar. Schakelen gebeurt op een klassieke wijze: de eerste versnelling met de teen, opschakelen met de hak en terugschakelen met de teen. Dat is aanvankelijk wennen. Het grote koppel voel je. Met 100 kilometer per uur op de snelweg rijdt de R18 prettig, voor de rest is hij met een rijklaar gewicht van 345 kilo een handvol. De R18 is ook uitgerust met een achteruitversnelling die is gekoppeld aan de startmotor. De prijs is behoorlijk hoog: vanaf 22.850 euro voor de basisversie en vanaf 25.200 euro voor de Classic-uitvoering.