Delhaize "De Leeuw" lanceert dezer dagen een nieuw concept: Bio Delhaize. Biologische producten in de supermarkt zijn bij deze supermarktketen echter niet nieuw. Maar, zo zegt Philippe Brunelli, directeur van de aankoopafdeling verse producten Delhaize "De Leeuw": "Sinds we met dergelijke producten actief zijn, is een probleem van identificatie ontstaan. We hebben 15.000 items in de winkel, het was moeilijk om in dat aanbod de weg te vinden naar de bioproducten."
...

Delhaize "De Leeuw" lanceert dezer dagen een nieuw concept: Bio Delhaize. Biologische producten in de supermarkt zijn bij deze supermarktketen echter niet nieuw. Maar, zo zegt Philippe Brunelli, directeur van de aankoopafdeling verse producten Delhaize "De Leeuw": "Sinds we met dergelijke producten actief zijn, is een probleem van identificatie ontstaan. We hebben 15.000 items in de winkel, het was moeilijk om in dat aanbod de weg te vinden naar de bioproducten." Elk bioproduct van Delhaize had bij wijze van spreken een eigen verpakkingsontwerp - elke vorm van eenheid was zoek. De oplossing was eenvoudig: alles onder één design-paraplu onderbrengen zodat de producten een eigen identiteit krijgen. Zo werd een reeks gecreëerd onder het eigen merk van de supermarkt. De basis van de verpakking is roomwit met daarop een oker-groen label met de productinformatie. De kleurstelling moet het biologische aspect van de producten oproepen: de aarde en het plantenrijk - groen - in harmonie met de zon en het licht - in oker.HERKENNING.Op het eerste gezicht herinnert de vernieuwing van de verpakking aan een serie generieke producten - het lijken bijna witte producten. Volgens Carl Haest, die met zijn eigen Haest consultancy for an organic industry Delhaize bijstaat op biovlak, gaat het niet zozeer om het esthetische, dan wel om de herkenning in het winkelpunt. "De vorige producten telden een aantal hele mooie verpakkingen, maar je vond ze niet terug. Nu omvat het front van de verpakking slechts weinig informatie - die bevindt zich voortaan achteraan. De kleuren zorgen voor de herkenbaarheid." Uit testen blijkt dat ze nu wél opvallen. Toch moeten ze ook nog worden verkocht. In elk geval wordt de consument van de wijziging op de hoogte gebracht, via onder meer een persconferentie en via de eigen tijdschriften "De Leeuw" en "De Caddy". "We maken bovendien een leaflet en een boekje over bioproducten. Daarin staat vermeld waarom Delhaize erin gelooft en welke garanties het bedrijf biedt," aldus Brunelli. Momenteel telt Delhaize in zijn aanbod een 130-tal producten onder het eigen biomerk. De vraag naar bio stijgt, niet alleen in ons land, maar ook elders, weet Haest. "Deze producten kennen trouwe klanten. In de loop van de tijd evolueerde de bioconsument van een militante mei '68'er naar het brede publiek." Wie vormt dat brede publiek? Haest: "Je zou kunnen zeggen dat het kopen van bioproducten elitair staat. Niet mensen met hogere inkomens kopen de producten, maar vooral zij met een hogere opleiding. Zij zijn gevoeliger voor kwaliteit." Vooral aandacht voor de gezondheid zet kopers ertoe aan om te kiezen voor bio, meent Brunelli. "Vooral jonge moeders letten erop." In Duitsland is volgens Haest alle babyvoeding 100% biologisch. Wie 'bio' koopt, heeft bovendien ook aandacht voor het milieu en krijgt producten met een betere of meer uitgesproken smaak. Maar zegt Delhaize op die manier niet impliciet dat de andere producten een minder goede smaak hebben? "De consument reageert niet vanuit het idee dat de rest minderwaardig is," meent Brunelli.DE PRIJS.Een tiental jaar geleden startte Delhaize met bioproducten omdat er vraag naar was en omdat men onder één dak een zo volledig mogelijk aanbod aan basisgoederen wilde hebben. "We hebben ook beslist om de bioproducten te steunen door er een minder grote winstmarge op te nemen," aldus Brunelli. Is er dan een dermate groot prijsverschil? Een liter bioyoghurt kost minder dan een halve liter yoghurt van Danone, stelt hij, maar tegelijk is bio meestal 15 tot 20% duurder dan vergelijkbare A-merken. Gezondheid is dus duurder? "Jammer genoeg wel," zegt Haest. Logisch, want de biolandbouw werkt sowieso met een minder grote kwantiteit. Er staan bijvoorbeeld minder koeien op één weide, wat de opbrengst per hectare verlaagt. De milieu-effecten worden evenwel niet in de prijs van de gangbare producten meegerekend, stelt Haest. Dan zou het verschil in prijs minder groot zijn. Misschien moet de landbouwbedrijvigheid worden herdacht, vraagt Brunelli. "Als Delhaize dragen we een zekere verantwoordelijkheid in de voedingsketen. Het is een boodschap aan de landbouw dat we staan op een betere milieubeleid."AVP