Een beetje motorfietsfabrikant kan tegenwoordig moeilijk zonder een aanbod in het populaire segment van de trailbikes of reisenduro's. Trailmotoren zijn door de band genomen zwaar, met een cilinderinhoud van 1.000 cc en meer, en zijn niet alleen gebouwd om op de gewone weg te rijden, maar ook op niet al te zwaar terrein. Ze hebben daarom grote veerwegen, een breed stuur en een grote tank. Of er ook echt offroad mee wordt gereden, daar mag je aan twijfelen. De meeste van die motoren zie je op het asfalt, onder me...

Een beetje motorfietsfabrikant kan tegenwoordig moeilijk zonder een aanbod in het populaire segment van de trailbikes of reisenduro's. Trailmotoren zijn door de band genomen zwaar, met een cilinderinhoud van 1.000 cc en meer, en zijn niet alleen gebouwd om op de gewone weg te rijden, maar ook op niet al te zwaar terrein. Ze hebben daarom grote veerwegen, een breed stuur en een grote tank. Of er ook echt offroad mee wordt gereden, daar mag je aan twijfelen. De meeste van die motoren zie je op het asfalt, onder meer voor het woon-werkverkeer. BMW is met de GS de trendsetter en de marktleider in dat adventure-segment. Harley-Davidson had tot voor kort geen motor in die categorie. Vorig jaar liet het merk weten dat het een eigen reisenduro, de Pan America, zou lanceren - "de eerste adventure-touringmotor ontworpen en gemaakt in Amerika".De Pan America is een volledig nieuwe motor, want ook de krachtbron, de Revolution Max 1250, is nieuw. Harley-Davidson is wel trouw gebleven aan de basisopbouw van het blok. Het is een vloeistofgekoelde motor met een cilinderinhoud van 1.252 cc. Harley laat weten dat er een brede powerband is en dat er bij lage toerentallen al voldoende vermogen beschikbaar is om op het terrein uit de voeten te kunnen. Het is ook een Harley die toeren maakt: je kunt doortrekken tot 9.000 toeren per minuut. De karakteristieke sound en de trillingen bij stationair draaien ontbreken. De Pan America draait in zijn vrijstand bijna als een turbine, en trillingen zijn nauwelijks voelbaar. Met een tankinhoud van 21 liter en een verbruik van 5,5 liter op 100 kilometer kun je met één tank bijna 400 kilometer afleggen. De Harley-Davidson Pan America is eigenlijk een Harley voor niet-diehard-Harley-rijders en voor wie een alternatief zoekt voor de BMW GS-reisenduro. De Pan America is een fijne motor. De zit is goed en de motor ligt als een blok op de weg, ook in de bochten. De smalle bouw maakt dat je er in fileverkeer makkelijk mee tussen rijen auto's kunt laveren. Er kleven wel enkele kleine nadelen aan: het te lage windschermpje en de - zeker voor winterhandschoenen - te kleine knoppen voor de richtingaanwijzers. De startprijs voor deze Harley is 16.495 euro, of bijna 1.000 euro goedkoper dan de populaire BMW GS.