Door zijn promotie van de Vlaamse kust op het Internet maait Flanders Coast het gras voor de voeten van Westtoerisme weg. Of toch niet ?
Twee broers uit Oostende Bart (36 j.) en Rutgert (37 j.) Verhaegen doen sinds begin oktober verwoede pogingen om de Vlaamse kust toeristisch, publicitair en professioneel in kaart te brengen. Digitaal, wel te verstaan. Flanders Coast heet hun website op het Internet (http : //www. icon. be).
“De grootste troef van een Internet-site is zijn rijkdom aan informatie, ” predikt Bart Verhaegen. Hij liet er geen (duin-)gras over groeien. De kwaliteit van het strandwater, een dokter in de buurt, hotels, campings, garages, bus- en tramlijnen, kongressen, evenementen, fietsenverhuur, zwembaden, babysit of dierenpensions, het staat er, netjes gerangschikt van a tot z. “We hebben nu al driemaal meer buitenlandse bezoekers vooral Duitsers en Nederlanders dan Belgen, ” beweert Bart Verhaegen.
Lokale instanties zoals Westtoerisme of de gemeenten loeren naar verluidt met argusogen naar Flanders Coast een privé-initiatief. “We willen niet konkurreren, ” sussen beide broers. “We zouden niets liever hebben dan dat Westtoerisme meewerkt en ons als één van hun kommunikatiekanalen beschouwt. ” Pijnpunt is echter dat Flanders Coast een akkoord afsloot met Internet-provider EUnet en zo de infrastruktuur benut van Cevi (in Brugge en Gent), een informaticadienst van de overheid. En Cevi is de exclusieve hard- en softwareleverancier van Westtoerisme.
“Eén en ander moet worden uitgeklaard. We zijn nu volop aan het lobbyen, ” zegt Bart Verhaegen. Hij en zijn broer leiden International Consulting, een pr-bureau, aktief sinds ’89 en gespecializeerd in vastgoedkliënteel. De NV nam onlangs ook (samen met bestuurders van EUnet) een 50 %-belang in Brenda, een firma die immo-informatie verspreidt via Internet.
“Daarnaast broeden we op plannen voor een krant van en aan de Vlaamse kust, ” zegt Verhaegen. “We werken aan dijkanimatie en merchandising allerhande. Ons profiel ? We willen de Veronica worden van de Vlaamse kust, ” klinkt het. Sponsoring een drietal bedrijven, waaronder IBM, die jaarlijks elk 1 miljoen frank storten en webadvertenties moeten Flanders Coast financieel rendabel maken.
Met ITT-Promedia werd overeengekomen om de jaarlijkse (gratis) Toeristische Gouden Gids van de Belgische Kust en Achterland op de site van Flanders Coast te plaatsen. Opnieuw een stapje verder dan de Westvlaamse toerismebureaus, dus. En er zit meer in. Verhaegen : “We zijn kandidaat om tegen eind ’95 de volledige Gouden Gids van ITT-Promedia op het Internet te brengen. Wij kunnen het aan. “
DE VLAAMSE KUSTVan a tot z op de website van Flanders Coast.