Wanneer is voor een internationale retailer als Carrefour en Delhaize het juiste moment gekomen om een nieuwe markt te betreden? Managementconsultant A.T. Kearney ontwikkelde met de Global Retail Development Index ( GRDI) een handig instrument dat retailers moet helpen bij hun vlucht uit de verzadigde thuismarkten. Op basis van vier criteria (landenrisico, aantrekkelijkheid van de markt, marktverzadiging en tijdsdru...

Wanneer is voor een internationale retailer als Carrefour en Delhaize het juiste moment gekomen om een nieuwe markt te betreden? Managementconsultant A.T. Kearney ontwikkelde met de Global Retail Development Index ( GRDI) een handig instrument dat retailers moet helpen bij hun vlucht uit de verzadigde thuismarkten. Op basis van vier criteria (landenrisico, aantrekkelijkheid van de markt, marktverzadiging en tijdsdruk) rangschikt de consultant jaarlijks de meest beloftevolle markten. De terugkeer van Oost-Europa is volgens Johan Aurik, managing director Benelux bij A.T. Kearney, de belangrijkste tendens uit de vorige week gepubliceerde studie. "De markt begint er echt rijp te worden en voor de retailers is het nu of nooit. Langer wachten, betekent dat de concurrentie de beste posities inneemt en dan wordt het natuurlijk moeilijk." De recente uitbreiding van de Europese Unie is niet vreemd aan deze evolutie en het is dan ook niet verwonderlijk dat maar liefst zeven van de tien nieuwe lidstaten in de top van de rangschikking terug te vinden zijn. Het staat echter vast dat ze volgend jaar heel wat plaatsen zullen moeten inboeten, want de westerse supermarkten schieten er als paddestoelen uit de grond, waardoor de markt op korte termijn verzadigd zal zijn. Net als vorig jaar prijkt Rusland boven aan het lijstje, maar of dat ook volgend jaar nog het geval zal zijn, lijkt onwaarschijnlijk nu president Vladimir Poetin worstelt met de Yukos-affaire. Johan Aurik denkt echter niet dat het zo'n vaart zal lopen. "Yukos is nog altijd een alleenstaand incident en zal geen diepe sporen nalaten in het vertrouwen van buitenlandse investeerders. Rusland heeft overigens zoveel andere troeven, zoals een snelle groei en een hoog consumentenvertrouwen." De meeste internationale retailers beperken hun expansie geografisch nog tot de grote steden Moskou en Sint-Petersburg. Alleen de Zweedse meubelgigant Ikea vormt daarop een opvallende uitzondering. De hoogste nieuwkomer is Kroatië, dat uit het niets naar een vijfde plaats springt. Daarmee staat het land symbool voor de dynamiek die in de nieuwe buurlanden van de EU op gang gekomen is. Ook Oe-kraïne, Bulgarije en Roemenië bieden nog heel wat kansen voor de retailsector. Veel verrassender is de tweede plaats van India, omdat de markt er afgeschermd wordt door de overheid. Toch heeft het Duitse Metro er al voet aan de grond gekregen en ook Wal-Mart en Carrefour hebben interesse betoond. Volgens de onderzoekers staat India nu waar China vijftien jaar geleden stond, maar is het potentieel veel hoger door de snelle bevolkingsgroei. Dirk van Thuyne Dirk van Thuyne