Wie bij Bivolino in Hasselt binnenloopt, ziet meteen dat hemden er centraal staan. Aan de muur hangen wel tien verschillende kragen: de Italiaanse, de button-down, de stick-up, de Mao-kraag, de tabkraag... Sommige soorten worden al jaren gedragen, andere zijn ietwat vergeten. Dat laatste wil Bivolino verhinderen. Dit is een label dat het hemd in al zijn glorie herstelt, en wel door een perfecte tailoring en een gepersonaliseerde verkoop. Niet via winkels, wel via het internet.
...

Wie bij Bivolino in Hasselt binnenloopt, ziet meteen dat hemden er centraal staan. Aan de muur hangen wel tien verschillende kragen: de Italiaanse, de button-down, de stick-up, de Mao-kraag, de tabkraag... Sommige soorten worden al jaren gedragen, andere zijn ietwat vergeten. Dat laatste wil Bivolino verhinderen. Dit is een label dat het hemd in al zijn glorie herstelt, en wel door een perfecte tailoring en een gepersonaliseerde verkoop. Niet via winkels, wel via het internet. "Met Bivolino.com zijn we vier jaar geleden gestart," zegt Carine Moitier (ex- Beiersdorf, ex- Looza, ex- Nutricia), bestuurder van de kledingfabrikant Douelou, maar vooral marketingmanager van het Douelou-label Bivolino. Als echtgenote van Michel Byvoet, gedelegeerd bestuurder van Douelou, kwam ze jaren geleden al met de sector in aanraking, maar vooral sinds de verkoop van de nieuwe Bivolino-hemden via het net is de passie aangewakkerd. "Misschien moet ik eerst wat geschiedenis meegeven," zegt deze Française in een nagenoeg vlekkeloos Nederlands. "Het familiebedrijf bestaat sinds 1954, toen Louis, de vader van Michel, van start ging met een hemdenfabriek. De naam Bivolino bestaat sinds de jaren zestig. Een samengaan van 'Byvoet' en van 'linnen', de kwaliteit waarin hemden toen vaak gemaakt werden," zegt ze. "In de jaren zeventig kwam er ook dameskleding bij, onder de naam Jean d'Artes. Creatie, realisatie, shipping, het gebeurde hier allemaal. Helaas brandde de firma vijftien jaar geleden volledig af, waardoor de productie op een laag pitje kwam te staan en we genoodzaakt waren de productie naar het buitenland te verhuizen." De structuur in België werd minimaal. Drie seizoenen kwam er zelfs geen collectie uit. Een zeer zware aderlating. Maar Byvoet kwam in 1990 met een nieuwe Jean d'Artes-lijn op de markt, dit keer niet voor dames maar voor kinderen. Tot vandaag is het label een vaste waarde in het kindermodesegment, vooral bekend van zijn traditionele maar kwalitatieve basics. "Jean d'Artes heeft een twintigtal vaste klanten in België," zegt Byvoet. "Er zitten zo'n tachtig klanten in Nederland, de rest in Duitsland. Momenteel maken we een soort rentree in eigen land. We doen het niet slecht." Anders gesteld: met een label als Jean d'Artes en met de business-to-business voor bedrijven als E5-Mode blijft Douelou overeind, terwijl het nieuwe Bivolino-project een stap in het duister is. Voorlopig althans. Doe-het-zelf-hemd"We hebben een compleet lifestyleconcept rond Bivolino gecreëerd," vertelt Byvoet. "Kijk, een ontwerper zegt: dit is mijn hemd, het is te nemen of te laten. Wij zeggen: wij zijn geen ontwerper, maar wij kunnen wel hemden maken. Aan u, de klant, om ons te zeggen hoe u dat hemd precies wilt. Kleur, stof, soort kraag, afwerking... De klant bepaalt volledig het uitzicht van dat hemd. Wij leveren een Paul- of een Willy-hemd, als u begrijpt wat ik bedoel. Pas op, wij begeleiden de klant daar wel bij, want bij bepaalde stoffen hoort nu eenmaal een bepaalde kraag of snit."Carine Moitier gaat verder. "We presenteren een paar voorbeelden en die kunnen we dan nog veranderen naar smaak. Bovendien kunnen we elk hemd personaliseren met de initialen of met bepaalde items aan de manchetten. Pure luxe, voor een redelijke prijs. Onze startprijs is 75 euro. Dat ligt boven de prijs van C&A, maar onder die van prêt-a-porter-lijnen als Thomas Pink of Ralph Lauren." In samenwerking met de VUB werkte de firma een drietal jaar aan software waarmee de maat van het hemd wordt berekend aan de hand van de lengte, het gewicht, de leeftijd en de kraagmaat van de klant. Een lintmeter komt er hier dus niet aan te pas. In 1998 werd Bivolino.com op het net losgelaten. "Dus hebben we zowel de hype als de crash van het internet meegemaakt," aldus Moitier. "We zijn internetpioniers die het overleefd hebben. En we doen nog steeds wat we aanvankelijk wilden: een ruime keuze aanbieden aan een klant die iets van zijn hemd verwacht." Byvoet: "Je zou het wat kunnen vergelijken met de mass customization van de Nike-lijn Idea. Waar twee tegenpolen elkaar ontmoeten: massa en personalisatie. Nooit gedacht dat die twee konden samengaan." Voor mannen die balen van shoppenDe hemden van Bivolino worden gemaakt in Tunesië, Roemenië en sinds kort Oekraïne. In het hoofdkwartier in Hasselt worden creatie en verkoop gecentraliseerd, net als de informatica. Er werkt een tiental mensen, onder wie enkele hoog opgeleide webmasters. Moitier: "De verzending gebeurt niet vanuit Hasselt, maar via een logistieke centralisatie in Roemenië. We streven in de toekomst naar volledige verticale integratie. Dat wil zeggen: de klant stuurt ons zijn bestelling door en meteen wordt de cutter die de stof snijdt in gang gezet. Een telefoontje, net zolang zou het moeten duren. Het is een ware uitdaging voor ons om dat systeem op 2000 kilometer afstand te doen werken. Uiteraard gaan daar immense investeringen mee gepaard."Wie is klant bij Bivolino? In de eerste plaats de zakenman, zo blijkt. En nu al is duidelijk dat een op drie klanten in Amerika woont. "Het is de man die zijn maat kent," zegt Moitier. "Vaak gaat het om dertigers uit de informaticabranche, dat waren in elk geval onze eerste klanten. Jongens die wel van dat spelachtige van het internet hielden. Trendsetters die wel bezig zijn met de kleren die ze dragen, of mensen die absoluut balen van het traditionele shoppen. Onze doorsneeklant is tussen 35 en 44, maar we hebben ook klanten van 25 en van 55. Meestal niet ouder dan dat, omdat internet bij de meeste zestigplussers niet zo ingeburgerd is."Momenteel krijgt Bivolino acht bestellingen per dag binnen. Het moet nog groeien, zegt Moitier, maar een op twee klanten komt nu al terug. Bovendien wordt de website steeds beter. Momenteel zijn twee lijnen beschikbaar: Formal Classic en Casual Classic. Moitier: "We denken ook aan een Italiaanse collectie, aan een absolute casual lijn, aan collecties voor vrouwen, ook daar is veel vraag naar. En ja, ik zou het bijna vergeten, gloednieuw is onze Black Tie-collectie, net op tijd voor de feestdagen." Op tijd, zegt u? "Jawel, want tussen bestelling en levering zitten hooguit tien dagen." TrofeeMomenteel wordt het nieuwe Bivolino-concept op Europees niveau al bekeken als een interessante casestudy. En wel hierom: door deze manier van verkopen hoeft het bedrijf geen stock aan te leggen. Er wordt namelijk geen stuk gemaakt vooraleer het verkocht is. Dat alles is evenmin de Kledingfederatie ontgaan. Het Bivolino-project kreeg twee jaar geleden de Belgian Fashion Trophy. Wat vader Louis Byvoet hier allemaal over denkt? "Hij vindt het gewoon geweldig," zegt Michel. "Om te beginnen ziet hij Bivolino weer helemaal terugkomen, en dat doet hem deugd. Ten tweede ziet hij dat er nog wat lef in de familie zit. Mijn vader was de eerste Belgische fabrikant die een computergestuurde cutter kocht. Lang voor cad/cam ingeburgerd was. Het zit dus een beetje in de familie."Veerle Windels [{ssquf}]"De klant bepaalt volledig het uitzicht van het hemd. Wij leveren een Paul- of een Willy-hemd, als u begrijpt wat ik bedoel."