Vijftig jaar geleden verscheen de Fransman Alain Afflelou op de markt van de gespecialiseerde optiekzaken. Hij bouwde een keten van franchisewinkels uit die ook in België een succes werden. Ons land heeft 47 verkooppunten. Onlangs nam zoon Anthony Afflelou de zaak over. Een revolutie is niet gepland, is te horen. "Al moeten we ons wapenen tegen een sterkere concurrentie, die niet meer te vergelijken is met een paar decennia geleden."
...

Vijftig jaar geleden verscheen de Fransman Alain Afflelou op de markt van de gespecialiseerde optiekzaken. Hij bouwde een keten van franchisewinkels uit die ook in België een succes werden. Ons land heeft 47 verkooppunten. Onlangs nam zoon Anthony Afflelou de zaak over. Een revolutie is niet gepland, is te horen. "Al moeten we ons wapenen tegen een sterkere concurrentie, die niet meer te vergelijken is met een paar decennia geleden." Op welke manier reageert u daarop? ANTHONY AFFLELOU. "We steken al veel energie in marketing. Lange tijd leken optiekzaken op een apotheek. Je mocht een montuur bij wijze van spreken niet eens aanraken. Dat is veranderd. De voorbije jaren verwachtten onze aandeelhouders ook een meer commerciële aanpak. Onder meer het Britse Lion Capital volgt ons op de voet." Bent u nog aandeelhouder? AFFLELOU. "De familie heeft 29 procent van de aandelen. We draaien wereldwijd een omzet van 980 miljoen euro met 1.500 verkooppunten. Ik voer hier geen revolutie door, het concept draait goed. Maar we moeten evolueren, weg van louter de kernactiviteit. We breiden onze diensten uit. We zullen ook auditieve steunmiddelen aanbieden, hoorapparaten en aanverwanten. We zijn daar in een aantal landen al mee bezig. Afflelou Acousticien in Frankrijk is goed voor 10 procent van onze omzet. Naast brillen ook auditieve steunmiddelen aanbieden is logisch gezien de veroudering van de Europese bevolking. In België zit nog maar één van onze winkels op de auditieve markt. Er is veel groeimarge. Al moet je hier nog meer dan een gewone opticien als handelaar een soort van psycholoog zijn." In welke zin? AFFLELOU. "Auditieve hulpmiddelen zijn nog altijd een taboe. Onderzoek toont aan dat zeven op de tien senioren die niet willen, ook al merken ze dat hun gehoor achteruitgaat. Dat wordt te veel vereenzelvigd met stokoude mensen, wat niet klopt. Het gaat bovendien niet meer over de oude, zware apparaten die goed zichtbaar zijn en weinig esthetisch. De technologie is enorm geëvolueerd. Meer en meer worden de apparaatjes gemaakt worden op basis van de technologie die gebruikt wordt om muziek te beluisteren op je smartphone. Overigens weigeren we hier het woord prothese te gebruiken." Was de overstap naar de top van het bedrijf moeilijk? AFFLELOU. "Ik ken de Optica-winkels al lang. Als kind dook ik al op in reclamefilmpjes. Na mijn studies kwam ik bij het bedrijf in 2015. Ik mocht meteen een verkooppunt in Madrid leiden, was een tijd in Zwitserland aan de slag en hield me daarna anderhalf jaar bezig met de digitalisering van ons bedrijf. Het blijft wel een uitdaging, omdat mijn vader in Frankrijk een bekende CEO was. In België is dat niet het geval. Hij is altijd sterk geweest in communicatie. Ooit slaagde hij erin de Amerikaanse actrice Sharon Stone te overtuigen ambassadrice te zijn voor onze brillen. Maar die aanpak is volgens mij gedateerd. In die tijd besteedden we 7 procent van onze omzet aan dat soort campagnes. Nu ligt de focus meer op jeugd en inclusie. We pakken ook meer dan vroeger uit met het merk Afflelou op de brillen zelf."