Motoren
Diesel: 1.3, 1.7 en 2.0 CDTi van 95 tot 165 pk
Benzine: 1.4, 1.4 turbo, 1.6 en 1.6 Turbo van 100 tot 180 pk
Instapprijzen Sports Sedan (berline)
Benzine vanaf 17.250, diesel vanaf 19.200
We reden met de nieuwe Opel Astra. Of liever, de vernieuwde Astra, want het gaat om een facelift. Het leuke nieuws is dat Opel beslist heeft ook de berlineversie in ons land in te voeren. Niet dat de Duitse constructeur verwacht daar hoge toppen mee te scheren, hij mikt op 8 procent van de totale Astra-verkoop in België. De vijfdeurs (44%) en de Sports Tourer of break (30%) blijven veel populairder.
Dat neemt niet weg dat we gecharmeerd raakten door die berline, de zogenaamde Sports Sedan. Mooi en sierlijk, want hij is met niet veel verbeelding te beschouwen als een kleine Insignia. De vloeiende daklijn versterkt de totaalindruk van sportiviteit. Eigenlijk helemaal anders dan de reputatie die Opel meesleept: spartaans, zeer serieus en geen frivoliteiten, een beetje saai. Hij is ook best interessant als gezinswagen. De kofferruimte is behoorlijk, maar vooral zeer goed in vormgeving met rechte lijnen. Met andere woorden, ideaal om koffers in te stoppen. Achterin valt de beenruimte mee, zoals we vaststelden toen we dat zelf uitprobeerden met een persoon van 1.80 meter in de passagiersstoel vooraan. En dat verraste ons, want in de break vonden we het achterin wat krapjes aan beenruimte voor volwassenen en grotere kinderen. Dat komt natuurlijk doordat de achterbank in deze berlineversie iets meer achteruit staat dan in de Sports Tourer, zoals Opel zijn breaks noemt.
Dieselrijders kunnen kiezen voor een nieuwe tweeliter bi-turbo van 195 paarden en een maximaal koppel van 400 Nm. Het spreekt vanzelf dat de Astra met deze krachtbron heel fors uit de hoek kan komen, maar we proefden vooral van heel soepel rijden. Voor benzinerijders krijgt de kleine 1.4 een overboostsysteem dat het motorkoppel bij zware belasting verhoogt van 200 tot 220 Nm. Daarmee wordt deze benzinemotor, die we eerder wat krapjes vonden in de Insignia, best acceptabel voor de Astra. Voor wie goedkoop wil tanken, is er nu ook een lpg-versie van de Astra vijfdeurs (met achterklep) en Sports Tourer (de break), kant-en-klaar door Opel zelf geïnstalleerd. Onder de motorkap zit de 1.4 turbo benzinemotor van 140 pk die het ook met lpg doet. Interessante optie, want lpg-rijden is nog altijd flink goedkoper dan met benzine of diesel. Een liter lpg kost 0,753 euro of minder dan de helft van benzine en zelfs diesel.
JO BOSSUYT