De nieuwe EQS is niet de eerste elektrische auto van Mercedes. De EQC en EQA rijden al een poos rond. In die gevallen gaat het om een SUV, terwijl de nieuwe EQS een berline is. Daar is een technische verklaring voor. De A en de C zijn gebouwd op een platform dat ook gebruikt wordt voor klassieke modellen met een verbrandingsmotor in het A- en C-gamma. Hun platform is niet ontwikkeld voor alleen maar een elektrische versie. Omdat in die structuur plaats moest worden gevonden voor de o...

De nieuwe EQS is niet de eerste elektrische auto van Mercedes. De EQC en EQA rijden al een poos rond. In die gevallen gaat het om een SUV, terwijl de nieuwe EQS een berline is. Daar is een technische verklaring voor. De A en de C zijn gebouwd op een platform dat ook gebruikt wordt voor klassieke modellen met een verbrandingsmotor in het A- en C-gamma. Hun platform is niet ontwikkeld voor alleen maar een elektrische versie. Omdat in die structuur plaats moest worden gevonden voor de omvangrijke batterij, moest Mercedes voor de elektrische EQA en EQC dus voor hoogbouw gaan. De EQS, die de elektrische alter ego van de S-Klasse moet zijn, staat wel op een platform dat speciaal voor elektrische modellen is ontworpen. Die structuur is heel eenvoudig: een grote, vlakke plaat waar vooraan en achteraan een as met wielen op zit. Op de as die de auto aandrijft, wordt de motor gemonteerd. In de autowereld wordt voor die constructie wel eens de term 'skateboardstructuur' gebruikt . Die vlakke plaat is de batterij, die zo niet de minste ruimte opeist van het interieur of de koffer. De technologie van de EQS is grensverleggend, met te veel knappe oplossingen om op deze ene bladzijde allemaal te kunnen beschrijven. Het meest valt de nieuwe glazen boordplank over de hele lengte op, waarvoor Mercedes samenwerkte met LG. Het reusachtige aanraakscherm heeft drie zones: links de informatie die relevant is voor de bestuurder, in het midden alles wat infotainment is en rechts een scherm voor de passagier, die daar ook de navigatie kan instellen of een webpage kan opvragen. Maar de grootste indruk maakt de EQS onderweg, onder meer met zijn perfecte akoestische isolatie en zijn zuinigheid. Op een gemengd parcours van auto- en buitenwegen tekenden we in deze oase van rust en luxe een gemiddeld verbruik van 15,8 kilowattuur op. Dat konden we met veel kleinere elektrische auto's nog nooit halen. We geloofden het eerst zelf niet. Een ingenieur van het merk aan wie we vroegen hoe dat mogelijk was, zei: "We wilden nooit de krachtigste of de snelste bouwen, maar gaven de voorrang aan een verregaande optimalisering van alle componenten van de elektrische aandrijving en de aerodynamische eigenschappen." Opdracht volbracht.