Het stond de voorbije weken meer dan eens te lezen in de gespecialiseerde pers. Giftig bedoeld was het niet, maar het klonk ook niet meteen als lof. "Geen echt nieuw model, maar veeleer een serieuze facelift." Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt. Volkswagen heeft zijn berline in de grotere middenklasse doorheen de jaren alleen maar verbeterd, nooit echt helemaal omgegooid. Niet alleen gewoon maar nieuwigheden aangebracht, ook de kleine kantjes weggepolijst. Zozeer dat het product nu...

Het stond de voorbije weken meer dan eens te lezen in de gespecialiseerde pers. Giftig bedoeld was het niet, maar het klonk ook niet meteen als lof. "Geen echt nieuw model, maar veeleer een serieuze facelift." Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt. Volkswagen heeft zijn berline in de grotere middenklasse doorheen de jaren alleen maar verbeterd, nooit echt helemaal omgegooid. Niet alleen gewoon maar nieuwigheden aangebracht, ook de kleine kantjes weggepolijst. Zozeer dat het product nu stilaan toch wel helemaal af is: we zijn al toe aan de zevende generatie van de Passat. Opvallend bij de eerste kennismaking: de afwerking getuigt van hoge kwaliteit, de binnenruimte is riant. De Passat rijdt ook aangenamer dan ooit. Niet alleen comfortabel voor de inzittenden, hij gedraagt zich voldoende dynamisch om je als bestuurder nooit de indruk te geven dat je met een grote auto op weg bent. Want groot is de Passat zeer zeker, stilaan vergelijkbaar met een Audi A6. Maar het meest van al verbaasde de Passat ons met zijn zuinigheid. Eigenlijk zouden we moeten zeggen, hij verstomde ons alweer. Om de een of andere reden is dit een van de modellen waarmee we in reëel verkeer het makkelijkst het zeer lage normverbruik benaderen. We reden met de tweeliter TDi uitgerust met Bluemotion Technology, een geheel van ingrepen om minder te verbruiken. Na een eerste rit van vijftig kilometer over een mix van wegen noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,1 liter. Terwijl we ons op geen enkel moment speciaal hadden ingespannen om zuinig te rijden. Toen we het in daaropvolgende ritten probeerden, merkten we dat we moeiteloos in de buurt van het normverbruik (4,6 liter) konden komen. Of hoe je met een beetje goede wil minder dan vijf liter diesel nodig hebt voor honderd kilometer, met de Passat 2.0 TDi. Sterk is dat. We konden het nog niet uitproberen, maar vermoeden zelfs dat we met de 1.6 Tdi, die fiscaal gunstiger is, zo goed als niet beter zouden scoren. Met die kleinere motor moet je immers iets dieper op het gaspedaal om hetzelfde rijgevoel te krijgen.Diesel 2.0 turbodiesel met common rail 136 pk bij 4200 toeren Max koppel: 320 Nm bij 1750 tot 2500 toeren 6 versnellingen Acceleratie 0 naar 100 km/u in 9,8 sec. Topsnelheid 211 km/u Verbruik Normverbruik 4,6 liter Testverbruik 5,3 liter Richtprijs: 27.300 euro Goedkoopste Passat: 1.4 Tsi benzine van 122pk (23 .800 euro) + zuinigheid, rijgevoel - niet de goedkoopste in zijn segmentJO BOSSUYT