Als we de externe elementen buiten beschouwing laten, met name de wisselkoersverschillen en het effect van een 53ste week in 2008 in de Verenigde Staten, is de omzet van de groep er in het laatste kwartaal van 2009 met 1,5 % op vooruitgegaan. Een positief resultaat, dat niettemin lager ligt dan de gemiddelde organische groei voor het hele jaar, die 2,4 % bedroeg. Achter dat laatste cijfer schuilen weliswaar twee realiteiten: terwijl de vergelijkbare omzet in de Verenigde Staten met 0,4 % daalde, steeg hij in België met 2,7 %. In Griekenland, Roemenië en Indonesië stegen de opbrengsten zelfs met meer dan 10 %.
...

Als we de externe elementen buiten beschouwing laten, met name de wisselkoersverschillen en het effect van een 53ste week in 2008 in de Verenigde Staten, is de omzet van de groep er in het laatste kwartaal van 2009 met 1,5 % op vooruitgegaan. Een positief resultaat, dat niettemin lager ligt dan de gemiddelde organische groei voor het hele jaar, die 2,4 % bedroeg. Achter dat laatste cijfer schuilen weliswaar twee realiteiten: terwijl de vergelijkbare omzet in de Verenigde Staten met 0,4 % daalde, steeg hij in België met 2,7 %. In Griekenland, Roemenië en Indonesië stegen de opbrengsten zelfs met meer dan 10 %. De distributeur heeft duidelijk klappen gekregen in de Verenigde Staten, dat zijn grootste markt is (68 % van de omzet in 2009). Delhaize presteert er beduidend minder goed dan Ahold (dat eveneens het grootste deel van zijn omzet aan de andere kant van de grote plas realiseert). Als we ons baseren op de cijfers van de eerste negen maanden van 2009, dan kunnen we ervan uitgaan dat de Nederlandse groep op donderdag een vergelijkbare omzetgroei in de Verenigde Staten zal publiceren. Dat kan hoofdzakelijk worden verklaard door het feit dat Delhaize, dat zich in de Verenigde Staten vooral als discounter profileert, in vergelijking tot Ahold meer te lijden heeft onder de concurrentie van Wal-Mart, de grootste distributeur ter wereld en specialist op het vlak van bodemprijzen. Hoewel het herstel van de Amerikaanse economie en de stijging van de inflatie uiteraard enig soelaas zullen bieden, is de Belgische groep er zich van bewust dat dit niet voldoende zal zijn om in de Verenigde Staten het tij te keren. Daarom heeft ze begin december beslist om een herstructureringsplan te lanceren (dat vooral bedoeld is voor het Amerikaanse filiaal) onder de codenaam 'New Game Plan'. Concreet streeft Delhaize naar een beperking van de kosten via de oprichting van een gemeenschappelijk dienstencentrum voor zijn diverse merken (Food Lion, Bloom, Bottom Dollar, Harveys, Hannaford en Sweetbay). De bedoeling van dat plan is onder andere om de relatief hoge marges in de Verenigde Staten te handhaven (zie 'Vergelijking van de exploitatiemarges in 2009'). Het belangrijkste luik van het 'New Game Plan' heeft echter betrekking op investeringen. Zo gaat het Amerikaanse filiaal het aantal winkelopeningen opvoeren: in 2010 wil het een vijftigtal nieuwe winkels openen, vooral Bottom Dollar-winkels (het lowcostmerk van de groep in de Verenigde Staten), en verder is het van plan om een vijftigtal andere te vernieuwen. Tegelijkertijd zullen er 16 minder goed presterende supermarkten worden gesloten (waaronder 15 Food Lion-winkels). Tegen eind 2010 wil Delhaize in het land van Uncle Sam over 1640 à 1645 supermarkten beschikken. Daarnaast zal Delhaize ook investeren in de prijzen en in andere commerciële initiatieven, zoals het eind vorig jaar heeft gedaan, wat toen tot concrete resultaten leidde. De evolutie van het aantal artikelen per transactie was in het vierde kwartaal voor de eerste keer in twee jaar positief. Ook al blaakte Delhaize US misschien niet van gezondheid in 2009, toch waren de resultaten nog heel redelijk vergeleken met andere uitdagers van Wal-Mart, zoals Supervalu (dat in het vierde kwartaal een omzetdaling van 6,5 % kende). De distributeur heeft bovendien de nodige maatregelen genomen om de komende jaren het tij te keren. In België stelde Delhaize in het vierde kwartaal teleur. De omzetgroei bleef beperkt tot 2,6 %, terwijl analisten uitgingen van 3,6 %. Ondanks die mindere kwartaalprestatie kunnen we toch een gunstige tendens waarnemen bij de distributeur: de prijsherpositionering die Delhaize in 2008 gestart is, heeft het bedrijf in staat gesteld om marktaandeel af te snoepen van zijn concurrenten, vooral van Carrefour. Ook in ons land is Delhaize van plan om meer winkels te openen (25 tot 30 in 2010, tegenover 17 in 2009) en te vernieuwen. In Griekenland heeft Alfa-Beta de tendens van de laatste jaren voortgezet: organische groei en verhoging van het marktaandeel. Terwijl het netwerk van supermarkten vorig jaar vooral gegroeid is door de overname van Koryfi (tien supermarkten op een totaal van 15), zal Alfa-Beta in 2010 vooral inzetten op de opening van nieuwe supermarkten (13 à 18). Delhaize heeft sinds juli ongeveer 90 % van Alfa-Beta in handen, tegenover 65 % voordien, waardoor het dit Griekse filiaal nog sneller in de groep zal kunnen integreren. Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat de Belgische distributeur op termijn zal proberen om het filiaal voor 100 % in handen te krijgen. Onder de noemer 'Rest van de wereld' brengt Delhaize zijn activiteiten in Roemenië en Indonesië onder. Na een stijging van 15,5 % van de omzet in 2009 (ondersteund door winkelopeningen en de overname van vier Prodas-winkels in Roemenië), wenst Delhaize in 2010 naar een hogere versnelling te schakelen, met 25 tot 35 openingen tot een totaal van 145 tot 155 winkels. De winstbijdrage van de Roemeense en Indonesische activiteiten is op dit moment nog beperkt, zelfs negatief, maar de twee landen bieden op middellange en lange termijn wel een belangrijk groeipotentieel. De strategie van de groep voor 2010 en de komende jaren is tamelijk eenvoudig: de waarde van de gemiddelde kassabon verhogen en nadruk leggen op de prijzen (ook voor de klassieke merken). Delhaize wil ook focussen op de verdere ontwikkeling van zijn nieuwe markten (Griekenland, Indonesië en Roemenië) en zijn lowcostmerken (Bottom Dollar in de Verenigde Staten en Red Market in Europa). Concreet plant de groep 250 winkelopeningen binnen die nieuwe activiteiten in de periode 2010 tot 2012, of drie keer meer dan in de periode 2007 tot 2009. Ten slotte omvat het New Game Plan ook kostenbesparingen van 300 miljoen EUR per jaar vanaf 2012. De toch degelijke cijfers van Delhaize voor 2009 in combinatie met zijn groeistrategie en zijn inspanning op het gebied van kostenbeheersing worden momenteel niet weerspiegeld in de koers. Het aandeel noteert zelfs met een forse korting ten opzichte van het gemiddelde van zijn sectorgenoten (zie de tabel 'Waardering van Delhaize en zijn sectorgenoten'). Wij raden u aan om Delhaize tegen de huidige koersen te kopen en om in te zetten op een herstel tot 66 EUR, of 13 keer de verwachte winst voor 2010, in de loop van de komende twaalf maanden. (C)Door Cédric BoitteDelhaize wil focussen op de verdere ontwikkeling van zijn lowcostmerken.