Een jaar geleden werd Joost Kokke vice president van AUTO1 Group België. Het bedrijf is ruim zes jaar actief in België en is Europa's grootste onlineplatform voor de aan- en verkoop van gebruikte auto's. In België is AUTO1 Group vooral bekend van het consumentenmerk wijkopenauto's.be, een platform met meer dan 400 afleverpunten over heel Europa, waar de consument snel en gemakkelijk een auto kan verkopen.
...

Een jaar geleden werd Joost Kokke vice president van AUTO1 Group België. Het bedrijf is ruim zes jaar actief in België en is Europa's grootste onlineplatform voor de aan- en verkoop van gebruikte auto's. In België is AUTO1 Group vooral bekend van het consumentenmerk wijkopenauto's.be, een platform met meer dan 400 afleverpunten over heel Europa, waar de consument snel en gemakkelijk een auto kan verkopen. Op de zakelijke markt is AUTO1 Group bekend van het merk Auto1.com waarmee dealers in heel Europa auto's kunnen kopen en verkopen via een realtimeveiling. "De kracht van het model is dat we dat niet alleen in België maar in heel Europa doen", legt Kokke uit. Een Belgische eigenaar kan zijn auto bijvoorbeeld kwijt aan een Poolse autohandelaar. "Ik heb dat 2,5 jaar gedaan voor Nederland en België. Daarna heb ik besloten mij alleen op België te richten." Waarom? JOOST KOKKE. "We zagen een enorm potentieel in België. Ik woonde in Nederland en de grens overstappen in coronatijden was niet eenvoudig. Maar ik heb me toch met mijn gezin in België gevestigd. Ik ben hier verantwoordelijk voor de drie divisies: wijkenopenauto's.be, Auto1. com en Autohero. We zijn hier gegroeid van 170 naar meer dan 300 medewerkers." Autohero is de meest recente toevoeging aan het portfolio van de groep. Wat is dat? KOKKE. "Het is een onlineshop waar consumenten een gebruikte auto kunnen kopen die onze vrachtwagen tot aan de voordeur levert. Dat is een enorme groeimarkt. Meestal gaan mensen naar een lokale dealer en kopen ze een wagen. Maar online heb je de mogelijkheid om veel meer auto's aan een veel groter publiek voor te stellen. Wij bieden ruim 1.000 auto's online aan. Bovendien kun je met Autohero veertien dagen lang testrijden. De voordelen van online-autoverkoop zijn veel groter. De vrijblijvendheid spreekt meer mensen aan." Hoe speelt u met tweedehandswagens in op de tendens weg van dieselauto's, en op de elektrificatie van het wagenpark? KOKKE. "Wij bewegen mee met de markt. Ons platform en onze diensten zijn niet alleen gericht op diesel- of benzine-auto's. Wij koppelen de behoeften aan het aanbod. België is wel een 'dieselzwaar' land. Dat wagenpark zal door de overheidsprikkels evolueren richting elektrische auto's. Die koers is ingezet. We moeten ook beseffen dat de laadinfrastructuur in Vlaanderen en Wallonië voor elektrische auto's nog niet helemaal is wat ze zou moeten zijn. De signalen van de overheid zijn positief. Maar gezien het grote aantal bedrijfswagens, 51 procent van de markt waarvan een groot deel nog op fossiele brandstoffen rijdt, zullen die in eerste instantie op onze markt komen." Wat zijn de toekomstplannen? KOKKE. "Ik heb een goede basis kunnen leggen met mijn managementteam en wil dat verder uitbouwen. Voor Autohero wil ik de groei bestendigen. Daarnaast wil ik ook hier een productiefaciliteit starten waar we onze auto's opknappen. We kopen tweedehandsauto's aan met een deuk, krassen of gebruikssporen. We maken die opnieuw netjes en zetten die weer te koop. Nu doet AUTO1 Group dat deels via derde partijen."