ONGELOVIGE THOMAS

Zestien jaar geleden maakte Ronald Bogaerts zijn entree bij Tefal Nederland. Nu komt hij als algemeen directeur naar België. “Ik ben slechts een deeltje van het raderwerk,” zegt Ronald Bogaerts verrassend bescheiden, “maar zo’n deeltje kan wel veel waard zijn,” vervolgt hij snel met een lachje.

Nadat hij in zijn geboorteland Nederland een marketingdiploma had behaald, bouwde hij zijn carrière op “in het veld”. “Ik ben een praktisch man,” legt hij uit. “Ik ben een beetje een ongelovige Thomas ten opzichte van mijn vak : marketing is noodzakelijk, maar het is geen wetenschap. Flexibiliteit en de interpretatie van de resultaten zijn fundamenteel.”

Zijn loopbaan bewijst zijn flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Na de legerdienst waarin hij leerde een team te leiden zette hij zijn eerste stappen in de verkoop, als hoofd van de verkoopadministratie van de groep Van Dorp, gespecialiseerd in de import en fabricage van papierwaren. Hij kreeg er nog heel wat andere taken : voorraadbeheer, problemen met belangrijke klanten oplossen, de directie assisteren… Zijn veelzijdigheid kwam nog beter uit de verf bij Montan-Lego International (papierwaren en uitrustingen voor supermarkten), waar hij in 1976 in dienst trad, als directie-assistent, met een verscheidenheid van taken, van de ontwikkeling van de verkoop aan de overheid tot aankopen en promotie-acties, advertenties, het zoeken van nieuwe producten enzovoort.

Zijn echte professionele familie vindt Ronald Bogaerts echter in 1980, wanneer hij verantwoordelijk wordt voor de producten en de service na verkoop van Tefal Nederland (een dochter van de Franse huishoud-electrogroep SEB). Drie jaar later wordt hij als directeur van de zone Europa verantwoordelijk voor de Europese agenten voor Zwitserland, Ierland, Portugal, Zweden, Finland, Noorwegen, IJsland en de Canarische Eilanden. Later wordt hij door SEB naar Oostenrijk (1988-’93) en Denemarken (1993-’94) gestuurd om de problemen van de plaatselijke filialen op te lossen wat hij in beide gevallen met succes afrondt.

Betekent zijn benoeming tot algemeen directeur van Tefal Belgium en Rowenta Belgium (eveneens van de SEB-groep) dan dat men zich zorgen maakt over de resultaten in ons land ? “Helemaal niet,” zegt Bogaerts. “Tefal en Rowenta kennen nog steeds een groei met twee decimalen, maar het is een feit dat wij voor bepaalde producten marktaandelen verliezen. België is trouwens een moeilijke markt, niet alleen door de culturele problemen maar ook vanwege de delicate prijspositie, tussen twee grote markten als Frankrijk en Nederland. Daarom zullen wij streven naar uniforme prijzen voor de distributeurs.”

Er is nog een andere reden van familiale aard waarom Ronald Bogaerts naar België is gekomen : na tal van verhuizingen wonen zijn echtgenote, een Française, en hun twee kinderen eindelijk in een land waar men ook de taal van Molière spreekt.

RONALD BOGAERTS (TEFAL BELGIUM) België is een moeilijke markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content