Hij is de eerste die het voor mekaar krijgt om in onze BlackBerry binnen te dringen. Of moeten we zeggen: die het zo bont maakt. Niet eens tien minuten na het verkennende telefoongesprek geeft de elektronische agenda in mijn mobieltje, dat ik overigens nooit gebruik om afspraken te noteren, plots aan dat ik vrijdag om 10.00 uur een interview heb met Johan Van Puymbrouck, consultant bij Cisco.
...

Hij is de eerste die het voor mekaar krijgt om in onze BlackBerry binnen te dringen. Of moeten we zeggen: die het zo bont maakt. Niet eens tien minuten na het verkennende telefoongesprek geeft de elektronische agenda in mijn mobieltje, dat ik overigens nooit gebruik om afspraken te noteren, plots aan dat ik vrijdag om 10.00 uur een interview heb met Johan Van Puymbrouck, consultant bij Cisco. Die lacht als ik hem twee dagen later spreek. "Neen, ik heb dat niet gedaan. Wel de collega's op kantoor die mijn agenda beheren. En neen, je hoeft niet te schrikken. Dat is heel gewoontjes, die afspraak. Je moest eens weten wat er vandaag allemaal kan..." Je moest eens weten. En hoe het dan komt dat uw dienaar zich blauw ergert als hij ergens onderweg opnieuw eindeloos zit te knoeien om op het internet te klimmen? Ook Walter Killens, salesmanager bij NEC Philips, gespecialiseerd in telecom voor bedrijven, lacht fijntjes. "De technologie om perfect mobiel te functioneren, is er. Meer dan ooit. Alleen is ze vaak veel te complex. Mijn job is precies technologieën en concepten aanreiken die eenvoudiger en vooral sneller toegankelijk zijn. Zodat ze ook echt gebruikt worden." Een voorbeeld uit het kantoorleven zoals het is, om dat te illustreren? Walter Killens helpt maar wat graag. "Neem nu bedrijven met vestigingen in verscheidene landen. Een probleem voor hen is dat naar het buitenland bellen met een gsm behoorlijk duur is. Daar bestaan oplossingen voor, zoals inbellen op het telefoonsysteem van het bedrijf en daar gebruikmaken van een goedkopere lijn. Dat kan allemaal perfect geregeld worden met een smartphone. Maar dan is het zeer belangrijk dat er niet te veel stappen in dat proces zitten, anders haakt die medewerker die vanuit zijn auto in Doornik de vestiging in Alkmaar moet bellen snel af. Het nummer zit immers in het adresboek van zijn gsm en dan hoeft hij daar gewoon maar op te klikken." De technologie is er, maar moet toegankelijker worden: je zou het ook anders kunnen formuleren. Als je perfect wil functioneren in een mobiel kantoor, moet je het eerst wel even gaan uitzoeken en daar behoorlijk wat tijd en energie in stoppen. Zoiets. Zoals Walter Killens van NEC Philips het, weliswaar op een andere manier, zegt: "Je moet uitgaan van je noden, niet van de technologie die er is." En dat is precies wat Johan Van Puymbrouck van Cisco heeft gedaan om zijn mobiel kantoor uit te bouwen. "Wat het concept mobiel kantoor volgens mij is? Overal kunnen werken. Voor mij was dat een noodzaak, ik zit immers vier à vijf uur per dag in de auto. Als je dan niets kunt opvolgen of voorbereiden, is dat ook verloren tijd. Ik ben daar nu al anderhalf jaar intensief mee bezig en een vaste werkplaats heb ik ondertussen niet meer. In het begin had ik daar toch wel enige problemen mee, maar vandaag zit ik helemaal in dat nieuwe ritme." En dat ziet er als volgt uit: "Van 8.00 tot 10.30 uur werk ik thuis. Om files te vermijden. Het spreekt voor zich dat ik thuis alles heb wat nodig is om te func-tioneren. En dan ga ik de hort op. Onmisbaar is mijn Bluetooth-oortje, daar ben ik ondertussen mee vergroeid. Niet alleen omdat het achter het stuur minstens even handig is als een carkit, ook en vooral omdat ik het buiten de auto kan gebruiken met mijn laptop." Want Johan Van Puymbrouck werkt inderdaad in zijn auto. Even file? Opzij. Even dringend diespreadsheat updaten en mailen? Die parking op. En wij, even discreet proberen: daar moet hij dan toch het internet voor op? En is het niet onze ervaring dat het, één, altijd behoorlijk lang zoeken is naar een goede hotspot en, twee, peperduur is om iedere dag intensief gebruik te maken van het 3G-netwerk van 's lands gsm-providers? Het is niet de eerste en ook niet de laatste keer, maar Van Puymbrouck lacht. "Ik hoor je nu zeggen dat het eigenlijk pover gesteld is met de internetconnectiviteit onderweg. Welnu, ik beweer het tegendeel: je kunt overal online. Akkoord, 3G probeer ik te vermijden. Ik maakte het ooit eens mee hoe mijn baas zijn top drie opstelde van de grootste en duurste 3G-verbruikers in ons bedrijf, tijdens een algemene vergadering. Ik wist dat hij het zonder namen te noemen over mij had. Dus ben ik me gaan specialiseren in internettoegang. Geloof me, die is er. Je moet alleen weten waar. De parking van een Carestelrestaurant, dat is met voorsprong mijn favoriet. De parkings van sommige hotels zijn ook perfect. Je leert dat snel, hoor. Ik denk dat ik alle tankstations van het land op een kaart kan aanwijzen..." Allemaal goed en wel. Maar dan moet je ook nog wel iedere keer online. Inloggen, kredietkaart bovenhalen, alle gegevens inbrengen, betaalformule kiezen, etcetera. Ook alweer een homp tijdverlies, toch? Van Puymbrouck: "Inderdaad, het duurde niet lang voor ik dat door had. Dus deed ik wat ik deed voor iedere hindernis die ik te hoog vond om er zelf op een comfortabele manier over te klimmen: ik liep naar de IT-mensen bij Cisco en zei dat ze het moesten oplossen. En zie, soms bestaat die oplossing en is ze heel eenvoudig. Ze gaven me een tooltje dat al die toestanden, inloggen en billing, automatisch doet. Het enige wat ik moet inbrengen, is één pincode. Klaar. Net zoals ik een applicatie heb die ervoor zorgt dat telefoontjes naar mijn vast nummer automatisch op mijn gsm terechtkomen zodra ik WiFi-bereik heb. Zonder dat ik daarvoor eerst een doorschakeling moet regelen." En zo deint het verhaal van Van Puymbrouck uit, tot en met het moment dat hij zijn gewone gsm verving door een smartphone. "Ik schreef in het begin alles nog op papiertjes, een gigantische rommel. Nu spreek ik memo's in op mijn smartphone." Met altijd weer diezelfde constante in zijn verhaal: nooit technologische hocus pocus voor de modale gebruiker van klassieke multimediale spullen. Wel gebruik maken van concepten en technologieën die in de (semi-)professionele wereld goed ingeburgerd zijn. "Je moet gewoon alles wat bestaat optimaliseren", zegt hij zelf. En of Johan Van Puymbrouck iets mist, onderweg? "Ja, werkcomfort in de auto. In het begin had ik last van pijn in de polsen, zo met die laptop op mijn schoot zitten tikken. Dat is al beter sinds ik een kleinere laptop heb. Maar ook die is nog altijd behoorlijk warm voor mijn benen (we suggereren hem een laptopkussen-tje, zie de volgende bladzijden, nvdr). Misschien een uitklaptafeltje in een van de stoelen achteraan, zoiets? Maar voor de rest mis ik helemaal niets." Rest de vraag hoe zijn professioneel leven zou veranderen mocht hij het zonder zijn mobiele kantoor moeten doen. Johan Van Puymbrouck: "Mijn professioneel leven? Mijn privéleven, bedoel je... Nu stop ik 's avonds om 18.00 of 19.00 uur met werken. Zonder mijn mobiel kantoor zou dat pas om 22.00 of 23.00 uur zijn. Zonder internettoegang zou ik overdag 20 à 30 procent minder output genereren. Allemaal dingen die ik 's avonds zou moeten compenseren. En als ik ook nog eens mijn smartphone moet inleveren, mag je er nog eens 5 procent bij doen." De smartphone, precies. Smartphones zullen in de toekomst een almaar belangrijker rol spelen", zegt Walter Killens van NEC Philips. "Omdat ze ons met datalinks als GPRS en HSDPA de mogelijkheid bieden om op een veel intelligentere manier om te gaan met bereikbaarheid. Met applicaties die in wezen heel eenvoudig zijn kan je in grote mate bepalen op welke manier je bereikbaar wil zijn: de vaste telefoon thuis of op het werk, gsm of laptop. Zodat je nog maar één nummer op je businesscard moet zetten." Ook Serge Vandendriessche van Samsung ziet in de nabije toekomst een grote rol voor de smartphone . "Vooral meer convergentie op het gebied van e-mail", zegt hij. En hoewel hij dat niet meteen als een prioriteit voor de bedrijfswereld beschouwt, ook "een veel hardere integratie van sociale netwerken. Het telefoonboek zal rechtstreeks gelinkt zijn met facebook, of met de status van iemand die je wil contacteren. Allemaal dingen die almaar vaker voorgeïnstalleerd zullen zijn als je een smartphone koopt. Tegelijk wordt de kleine laptop ook handiger om mobiel te functioneren, want hij komt nu heel vaak standaard met een poortje waar je een simkaart in kunt stoppen om via het 3G-netwerk online te gaan. Zonder dat je daarvoor kabels en piepkleine modems tevoorschijn moet toveren." Walter Killens beaamt: "De smartphone begint op een pc te lijken." Door Jo Bossuyt"Je moest eens weten wat er vandaag allemaal kan...""Het probleem is dat we allemaal hetzelfde willen, maar het op een verschillende manier benaderen" "Nu stop ik 's avonds om 18.00 of 19.00 uur met werken. Zonder mijn mobiel kantoor zou dat pas om 22.00 of 23.00 uur zijn."