Richard Branson heeft vliegtuigen, platenlabels, frisdrank en gsm's in zijn Virgin-groep; het Easy-logo van Stelios Haji-Ioannou prijkt op vliegtuigen, pizza's, hotels, cinema's en fitnesscentra... Serial entrepreneur Joeri Perneel nam deze Britse ondernemers als voorbeeld om zijn Make-groep te ontwikkelen (zie kader hiernaast). Anderen beginnen eerder bescheiden aan een samenwerkingsverhaal dat heel wat weg heeft van een grote familie met aparte huishoudens.
...

Richard Branson heeft vliegtuigen, platenlabels, frisdrank en gsm's in zijn Virgin-groep; het Easy-logo van Stelios Haji-Ioannou prijkt op vliegtuigen, pizza's, hotels, cinema's en fitnesscentra... Serial entrepreneur Joeri Perneel nam deze Britse ondernemers als voorbeeld om zijn Make-groep te ontwikkelen (zie kader hiernaast). Anderen beginnen eerder bescheiden aan een samenwerkingsverhaal dat heel wat weg heeft van een grote familie met aparte huishoudens. Een samenwerking kan onder verschillende vormen beklonken worden. Zo kozen de businessexperts van Ubeon in 2006 voor de Europese samenwerkingsvennootschap, een vehikel dat geen winst mag maken. Anderen richten een groeps-bvba of -nv op waarmee de zelfstandigen samenwerkingsakkoorden of minder formele overeenkomsten sluiten. We hebben het hier dus niet over coöperaties bedoeld om eenzelfde product, bijvoorbeeld melk, tegen een hogere prijs te kunnen verkopen, over franchiseformules die een heel strikt concept volgen of over onafhankelijke makelaars die in hun regio verzekerings-, vastgoed- of bankactiviteiten uitvoeren onder een nationale merknaam. De bedoeling is samen een sterk merk op te bouwen, dat verschillende diensten levert. Ondernemers kunnen leads naar elkaar doorspelen en van elkaar leren. "Heel wat mensen zijn blij eindelijk collega's te hebben", zegt samenwerkingscoach Erik Lauwers van Ubeon. "Ze houden ervan nieuwe concepten aan elkaar voor te stellen, samen projecten op te zetten en elkaar uit te dagen tijdens teamweekends, conferencecalls of maandelijkse vergaderingen. De waarden, overtuigingen en het interne verloningssysteem moeten wel duidelijk op papier staan." Een duidelijke omschrijving van het concept en de waarden is erg belangrijk. Niet alleen besluiten zelfstandigen op basis hiervan om eventueel in te treden, het zorgt ook voor coherentie en een gemeenschappelijk doel. Al wordt een zekere soepelheid gewaardeerd. "Wij hebben zelf geen management aan de top", zegt Lauwers. "Iedereen die toetreedt, draagt bij tot het geheel. Zoals een zeester die zijn kracht haalt uit de aparte armen. Doet er iemand iets dat nog niet eerder is gedaan, dan stellen we ons de vraag hoe dat het geheel sterker kan maken." Ook deze vrijheid is cruciaal om zelfstandigen succesvol te laten samenwerken. Open communicatie, vertrouwen, kennis delen en gelijkwaardigheid vormen de basis. "De meeste fouten worden gemaakt bij de toetreding", weet Lauwers. "Veel ondernemers worden aangetrokken door het vooruitzicht op meer leads. Maar als dat je voornaamste doelstelling is, werkt het niet. Alleen wanneer je zelf bijdragen levert en eerlijk met de anderen omgaat, krijg je iets terug." Hans Hermans"Veel ondernemers worden aangetrokken door het vooruitzicht op meer leads, maar zo werkt het niet"