Het nieuwe jaar was nauwelijks enkele dagen oud of Omega Pharma liet de al nerveuze financiële markten nog eens extra opschrikken. De jaarresultaten over 2007 bleven namelijk onder de verwachtingen van de analisten. Dat resulteerde in een pandoering voor het aandeel: een daling van maar liefst 25 %. Vooral voor de thuismarkt publiceerde de Bel20'er bedroevend slechte cijfers en dat had in de eerste plaats te maken met een forse verzwakking van de verkoop van generische geneesmid...

Het nieuwe jaar was nauwelijks enkele dagen oud of Omega Pharma liet de al nerveuze financiële markten nog eens extra opschrikken. De jaarresultaten over 2007 bleven namelijk onder de verwachtingen van de analisten. Dat resulteerde in een pandoering voor het aandeel: een daling van maar liefst 25 %. Vooral voor de thuismarkt publiceerde de Bel20'er bedroevend slechte cijfers en dat had in de eerste plaats te maken met een forse verzwakking van de verkoop van generische geneesmiddelen. Bij Omega Pharma bleef men echter niet bij de pakken zitten en volgde meteen een managementwissel. Sinds begin januari probeert Bart Meermans Omega Pharma België weer op de rails te krijgen. De geboren Limburger studeerde Handelsingenieur in Diepenbeek en haalde ook nog een MBA in Wales. Na zijn studies kon hij meteen aan de slag bij Procter & Gamble, nog altijd de natte droom van iedereen met een beetje marketing in de genen. Bart Meermans kreeg er regelmatig een nieuw visitekaartje. Hij was er onder andere key account manager (voornamelijk in Nederland), trade marketing manager en brand manager Pampers. Tot voor kort was hij commercieel directeur in Scandinavië met standplaats in Zweden, waar hij ook anderhalf jaar lang met zijn gezin woonde. "Nadat Pampers zwaar onder vuur had gelegen door de opkomst van de huismerken in de grootdistributie, heb ik actief meegewerkt om het merk terug te laten groeien", vertelt Bart Meermans over zijn grootste realisatie bij de consumentenproductengigant. Het is op zijn minst opmerkelijk dat iemand met een dergelijke staat van dienst een bedrijf als Procter & Gamble uiteindelijk de rug toekeert. "Ik wil in mijn carrièreopbouw een bredere leercurve volgen, dan louter die van een klassieke multinational", reageert hij. "Omega Pharma trok mij vooral aan omdat het een Belgische onderneming is. Bovendien heeft het bedrijf een indrukwekkende groei achter de rug. Ik ben er echter van overtuigd dat er nog talrijke mogelijkheden voor verdere groei op deze markten - en dus ook in België - bestaan." Ook op persoonlijk vlak verandert er heel wat voor Bart Meermans. "Het was een fantastische ervaring om in Zweden te wonen. We zullen onze vrienden ginder nu dus minder zien, maar aan de andere kant zijn we terug dichter bij onze familie en vrienden in België", aldus de nieuwe inwoner van Merchtem. IS: country manager Omega Pharma België VRIJE TIJD: sport (algemeen)D.V.T.