Delhaize speelt zo'n 540.000 Playmobil-figuurtjes uit

De supermarktketen Delhaize, Playmobil Belgium en de Brits-Nederlandse voedings- en cosmeticagigant Unilever zetten samen een actie op in het kader van de Olympische Spelen in Londen. Elke klant die bij Delhaize vier Unilever-producten kocht, kreeg een Playmobil-atleetje cadeau. De samenwerking tussen de drie partners liep tot half juni en leverde het Duitse speelgoedmerk veel zichtbaarheid op: er werden ongeveer 540.000 figuurtjes uitgedeeld. Wel moest Playmobil de prijs van zijn figuurtjes - normaal kosten die 2...

De supermarktketen Delhaize, Playmobil Belgium en de Brits-Nederlandse voedings- en cosmeticagigant Unilever zetten samen een actie op in het kader van de Olympische Spelen in Londen. Elke klant die bij Delhaize vier Unilever-producten kocht, kreeg een Playmobil-atleetje cadeau. De samenwerking tussen de drie partners liep tot half juni en leverde het Duitse speelgoedmerk veel zichtbaarheid op: er werden ongeveer 540.000 figuurtjes uitgedeeld. Wel moest Playmobil de prijs van zijn figuurtjes - normaal kosten die 2,99 euro per stuk - verlagen. Het eerste Playmobil-figuurtje dook in Duitsland op in 1974. Destijds zette de Duitse speelgoedfirma Geobra Brandstätter de 7,5 centimeter hoge speeltjes in als wapen tegen de crisis, veroorzaakt door de plotse en felle stijging van de olieprijzen. Met succes: dankzij de Playmobil-figuurtjes - kleiner en dus goedkoper dan plastic speelgoedtelefoons of speelgoedkassa's - slaagde het bedrijf erin de crisis het hoofd te bieden en uit te groeien tot een van de grootste speelgoedfabrikanten.Anders dan Lego, dat uitpakte met een collectie onder licentie zoals Star Wars, zijn de Duitse speelgoedfiguurtjes nooit gezwicht voor de lokroep van de licenties. Het credo van Playmobil luidt: wie niet uit de mode wil raken, doet beter niet met de mode mee. Al gaat Playmobil wel met zijn tijd mee: het prinsessenkasteel kreeg een draaibare dansvloer en sommige figuurtjes hebben nu een mobieltje bij zich. De onderneming speelt ook in op de actualiteit, met figuurtjes rond het thema voetbal (in volle Europees kampioenschap) of de Olympische Spelen.Het overgrote deel van het Playmobil-speelgoed wordt in Duitsland ontwikkeld voor alle markten. Al heeft de firma ook enkele lokale specialiteiten. Zo is er enkel in de Benelux een Playmobil-sinterklaas met stoomboot te krijgen, vorig jaar een van de bestsellers. Elk jaar zet Playmobil een honderdtal nieuwigheden in de markt. Vorig jaar waren er dat zelfs 130. Dat betekent dat de collectie de voorbije drie jaar volledig werd vernieuwd, ook al valt dat niet altijd meteen op. Soms gaat het om subtiele aanpassingen, zoals de werfbaas die nu een fluohesje heeft en een gsm, in plaats van een schop. Grote nieuwigheden brengt het merk steevast uit in augustus of september, met het oog op de eindejaarsverkoop die goed is voor 60 tot 65 procent van de omzet.In tegenstelling tot Lego had de Duitse speelgoedreus al amper twee jaar na de lancering van de Playmobil-figuurtjes oog voor de spelende meisjes. Met als resultaat dat 40 procent van het Playmobil-cliënteel vrouwelijk is. CHRISTOPHE CHARLOT