Hoewel het Internationaal Olympisch Comité (IOC) er tot nu toe altijd over waakte dat er geen beeld- of geluidsfragmenten van de Spelen op het internet te bekijken waren, gooit het vanaf dit jaar het roer om. Voor het eerst werd televisieomroepen gewezen op de mogelijkheid om ook de internetrechten aan te kopen.
...

Hoewel het Internationaal Olympisch Comité (IOC) er tot nu toe altijd over waakte dat er geen beeld- of geluidsfragmenten van de Spelen op het internet te bekijken waren, gooit het vanaf dit jaar het roer om. Voor het eerst werd televisieomroepen gewezen op de mogelijkheid om ook de internetrechten aan te kopen. De Nederlandse publieke omroep NOS ging daarop in en brengt dezer dagen in samenwerking met internetprovider KPN zo'n 2000 uur live beeldmateriaal op het net. Britten kunnen op de site van de BBC terecht. "Via de Europese omroeporganisatie EBU zijn ook wij hierover benaderd," bevestigt Pieter Knapen, hoofdredacteur van VRT Nieuws Online. De openbare omroep was naar eigen zeggen erg geïnteresseerd en kon best leven met de eis van het IOC om de beelden alleen binnen de landsgrenzen te verspreiden. "Dat konden we garanderen door zoals in het verleden samen te werken met Telenet en Skynet. Wie daar klant is, woont hoe dan ook in België," legt Sabine Clement, projectmanager bij de VRT, uit. Maar voor het IOC waren strengere veiligheidsmaatregelen nodig. Het comité eiste dat de sites zouden gebruikmaken van zogenaamde geolocation-systemen, dure software die toelaat elke surfer geografisch te lokaliseren, soms tot op het niveau van de gemeente of de agglomeratie. Het IOC biedt zelf zo'n software aan, in een speciaal pakket dat het in samenwerking met technologiebedrijven ontwikkelde. "Die extra beveiligingslaag kwam ons te duur uit, dus hebben we alsnog afgehaakt," aldus Sabine Clement. Eigenaars van sportrechten experimenteren vandaag volop met het internet als extra medium, gecharmeerd door de sterke opkomst van snelle breedbandverbindingen. Ondertussen wordt er ijverig gezocht naar een lucratief zakenmodel en lopen de voorwaarden sterk uiteen. "Sommigen geven de beelden bijna gratis weg, anderen maken het allemaal erg duur en restrictief," zegt Clement. Vooral ASO, de rechtenhouder van de Tour de France, staat open voor nieuwe internetmogelijkheden, aldus Clement. R.C.