OLD LOOK

Mousty Décorations bracht eind 1995 een nieuw decoratieproduct op de markt : Muren van Toen. Voor wie heimwee heeft naar de gekalkte muren van weleer…

Elke dag laat Charly Mousty van de Brusselse bvba Mousty Décorations zijn klanten een bezoekje brengen aan zijn huis. “Kwestie dat potentiële kopers ook op een grote oppervlakte kunnen zien welke muurbekledingen ik verkoop,” aldus Mousty.

Die muurbekledingen hebben enerzijds een Oosters, anderzijds een archaïsch tintje. Het eerste product dat de Brusselse bvba op de markt bracht, kwam uit het land van de Rijzende Zon. Charly Mousty ontdekte het begin de jaren tachtig toevallig in een Parijs kantoortje. “Ik won inlichtingen in en in 1982 werd ik voor dit Japanse product de exclusieve invoerder voor België en Luxemburg. Het gaat om Soft D, dat eigenlijk uit voorgelijmde textielvezels (wol, katoen en zijde) bestaat en in Japan al verschillende eeuwen wordt gebruikt. Al heel vlug vielen de particulieren voor deze nieuwigheid uit het Oosten. Soft D biedt niet alleen duizenden verschillende kleurschakeringen, maar is bovendien ook gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen.”

Nadat Soft D in de jaren ’80 vooral furore maakte in Chinese restaurants, werd het later ook in scholen, ziekenfondsen en kantoorgebouwen gebruikt. Het succes van Soft D spoorde Charly Mousty in 1995 zelfs aan om een eigen muurbekleding te commercialiseren : Muren van Toen. De bekleding ziet eruit als de gekalkte muren van weleer, maar bestaat uit een basislaag die men daarna met was beschildert. Dat meer en meer mensen heimwee hebben naar dit soort muren blijkt uit de verkoopcijfers : alleen al vorig jaar werd een totale muuroppervlakte van meer dan 41.000 vierkante meter met Muren van Toen bekleed.

Mousty Décorations heeft vijf personeelsleden in dienst. In 1996 haalde het bedrijf een omzet van 25 miljoen frank, waarvan Muren van Toen 8 miljoen frank vertegenwoordigt en Soft D de rest. Charly Mousty is blij met het succes van Muren van Toen, maar betreurt dat sommige concurrenten een minderwaardig basisproduct gebruiken, terwijl ze beweren Muren van Toen te maken. “De basis is van het grootste belang. Wanneer iedereen kwaliteitsproducten gebruikt, kan concurrentie een heilzame zaak zijn. Gebeurt dat niet, dan kunnen onze Muren van Toen een imago krijgen dat niet met de werkelijkheid strookt,” besluit Charly Mousty.

CHARLY MOUSTY (MOUSTY DECORATIONS) De gekalkte muren van weleer verschijnen weer in de woonkamer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content