Het Brusselse Octave bouwt gebruikte batterijen uit elektrische voertuigen om tot efficiënte en betrouwbare opslagsystemen. De energiecrisis heeft de vraag sterk aangewakkerd. "We hebben dit jaar al meer dan dubbel zoveel systemen verkocht dan gepland", zegt medeoprichter en CEO Maxime Snick.
...

Het Brusselse Octave bouwt gebruikte batterijen uit elektrische voertuigen om tot efficiënte en betrouwbare opslagsystemen. De energiecrisis heeft de vraag sterk aangewakkerd. "We hebben dit jaar al meer dan dubbel zoveel systemen verkocht dan gepland", zegt medeoprichter en CEO Maxime Snick. Wat doet Octave precies? "Met ons opslagsysteem kunnen bedrijven hun productie en gebruik van hernieuwbare energie optimaliseren", zegt Snick. "De bouwstenen zijn gebruikte batterijen uit elektrische wagens. Het systeem is uitgerust met eigen ontwikkelde technologie die alles optimaal aanstuurt en monitort." Hoe belangrijk is uw technologie? "Energieopslag in batterijen is cruciaal om enerzijds de variabiliteit van hernieuwbare energiebronnen en anderzijds verbruikspieken tijdens het laden van elektrische voertuigen op te vangen. De productie van nieuwe batterijen gebeurt echter met een complexe en vervuilende waardeketen. Octave biedt een duurzaam en kwalitatief alternatief." Wie zijn de oprichters? Octave werd opgericht door drie ingenieurs uit verschillende domeinen in de energiesector: Jonas Engels, Nicolas Quintin en Maxime Snick. "Ons doel is de productie van nieuwe batterijen voor stationaire energieopslag overbodig te maken", zegt Snick. De accelerator imec.istart speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van Octave. In juni haalde het via het businessangelnetwerk BAN Flanders 2 miljoen euro extra zaaikapitaal op bij investeringsfondsen zoals U2P Group en publiek geld van onder andere het EU-Innovatiefonds. Waar bent u al actief? "Onze typische klanten zijn Belgische en Nederlandse kmo's en industriële sites die overschotten aan lokaal geproduceerde hernieuwbare energie willen opslaan."